اعتبارات مشاغل خانگی و خرد بهزیستی از بانک مرکزی ابلاغ شد – اخبار اجتماعی

گفته کارشناس اشتغال بهزیستی خراسان رضوی گفت :اعتبارات اشتغال به خاطر شرایط خاص اقتصاد کشور، کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مهنوش باغیشنی گفت: این اعتبارات از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل در کشور ابلاغ شده اما سرپرستی‌های استانی بانک‌ها می‌گویند هنوز به آنها ابلاغی در این زمینه نرسیده است.
وی با بیان اینکه امسال بر خلاف سال گذشته، بخشی از صدور مجوز شغلی مددجویان برای دریافت تسهیلات اشتغالی به بهزیستی واگذار شده گفت: در سال‌ گذشته، مجوز شغلی را دستگاه‌های دیگر صادر می‌کردند و با وجود اینکه ایجاد اشتغال در بهزیستی انجام می‌شد اما در کارنامه‌ی دستگاه‌های دیگر ثبت می‌گردید.
وی افزود:‌ اما امسال صلاحیت فنی مددجو را دستگاه‌های زیربط و صلاحیت حمایتی و دریافت تسهیلات را بهزیستی تأیید می‌کند و در نهایت شغل ایجاد شده در سهمیه بهزیستی منظور می‌شود.
وی با یادآوری اینکه فرایند رایانه‌ای اشتغال از طریق سامانه‌ی ملی مشاغل انجام می‌شود گفت: هنوز بهزیستی به عنوان کاربر سیستم تعریف نشده و لذا کاربران استان‌ و شهرستان‌ها به این سامانه دسترسی ندارند و تا این دسترسی ایجاد نگردد ما قادر به ورود به این سامانه نیستیم.
باغیشنی خاطر نشان ساخت: در سال گذشته ۲۵ هزار نفر برای اشتغال در بهزیستی استان ثبت نام کردند و با اینکه بهزیستی بسیار بیشتر از سهمیه‌ی تعیین شده، شغل ایجاد کرد اما نتوانست تمام متقاضیان را پوشش دهد بنا بر این در سال جاری نیز بر اساس اطلاعاتی که در فهرست ثبت‌نام شدگان وجود دارد اولویت‌های اشتغال در بهزیستی شهرستان‌ها تعیین و در لیست نوبت تسهیلات قرار گرفته‌اند که منتظر ابلاغ بانک‌ها می‌باشند.
وی با بیان اینکه تکیه‌ی اصلی مشاغل خانگی بر ایجاد اشتغال به صورت گروهی بوده گفت:‌ بر این اساس باید ۶۵ درصد وام‌های اشتغالی در اختیار پشتیبان‌ها قرار می‌گرفت که افراد بیشتری را مشغول کار کنند اما بانک‌ها حتی یک نفر از پشتیبان‌های معرفی شده از بهزیستی را نپذیرفتند و کسی به عنوان پشتیبان نتوانست از این تسهیلات استفاده کند.
کارشناس اشتغال بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: پارسال میزان تسهیلات اشتغال خانگی ۵ میلیون و اشتغال خرد ۱۰ میلیون بوده که برای امسال نیز هنوز تغییری ابلاغ نشده و احتمالا میزان همان سطح سال گذشته باشد.
وی اضافه کرد: امسال مجوز دریافت تسهیلات توسط پشتیبان منوط به اجازه کارگروه اشتغال استان است و باید ببینیم این کارگروه چه مصوبه‌ای در این مورد خواهد داشت./ف


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.