اعتبارسنجی صادرکنندگان از بانک‌ها به صندوق

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به پیشنهادات تازه این صندوق برای ارایه تسهیلات بانکی به صادرکنندگان با شیوه‌های آسان گفت: با امضای تفاهم‌نامه میان صندوق و بانک‌ها، کل سبد وام‌های صادراتی بانک‌ها به سوی صندوق ضمانت صادرات ایران هدایت می‌شود.

طاهر شه‌حامد در گفتگو با مهر گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران در سال جاری تلاش دارد تا در قالب دو چارچوب جداگانه، فعالیت مناسبی را با بانک ها داشته باشد، به نحوی که با امضای تفاهم‌ نامه میان صندوق و بانک‌ ها، کل سبد وام‌های صادراتی بانک‌ ها به سوی صندوق ضمانت صادرات ایران هدایت شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: به این ترتیب، هر بانکی که به این موافقتنامه بپیوندد، از اعتبارسنجی مشتری فارغ شده و این وظیفه و تمامی ریسک‌های مرتبط با آن را به صندوق منتقل می‌کند.

وی تصریح کرد: در روش دوم بانک‌ ها می‌‎توانند برای مشتریان عمده و معتبر، از محل اعتبارات خود بانک و بدون پوشش صندوق، نسبت به اعطای وام اقدام کنند و صرفا آن دسته از مشتریانی که از میزان اعتبار ایشان مطمئن نیستند را به صندوق معرفی کنند. در این صورت صندوق آماده است با اعتبارسنجی دقیق مشتریان بانک ها تا سقفی که مدل اعتباری مربوطه در صندوق جوابگوی آن است، ۱۰۰ درصد ریسک عدم پازپرداخت اقساط صادر کننده به بانک را پوشش دهد.

شه‌حامد همچنین در خصوص اجرایی شدن مصوبه شورای پول و اعتبار با موضوع اعمال تخفیف ۱ تا ۲ درصدی برای تسهیلات ارزی و ریالی اعطایی به بخش صادرات کشور خاطرنشان کرد: علیرغم صراحت در بخشنامه مربوطه که توسط بانک مرکزی به سیستم بانکی کشور نیز ابلاغ شده، فقط بانک‌های توسعه صادرات ایران و سپه، این مصوبه را اجرایی کرده‌اند و از تاریخ ابلاغ هنوز هیچ درخواستی از سوی سایر بانک ها، که تخفیفات فوق الذکر نیز در آنها لحاظ شده باشد، به صندوق واصل نشده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در شرایط حساس فعلی که فعالان اقتصادی کشور و به ویژه صادر کنندگان بیش از هر زمان دیگر به کمک و همراهی دولت و نهادهای پولی و مالی کشور دارند بانک ها موضوع تعامل بیشتر با صندوق را جدی تر دنبال کنند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.