اعتبارنامه ای که یک روز وقت مجلس را گرفت

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حالی در ساعت ۹:۳۰ دقیقه آغاز شد که نمایندگان در جلسه ای غیر علنی که از ساعت ۸:۱۵ دقیقه امروز آغاز شده بود توضیحات محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت در خصوص نحوه چگونگی بررسی اعتبارنامه های نمایندگان استماع کردند.

**علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز برای حضور در همایش سراسری قوه قضاییه به همراه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری و آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه حضور یافته است.

**غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران امروز به عنوان قاری بخش هایی از قرآن کریم را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

**محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت در ابتدای جلسه علنی امروز در خصوص فرمایشات و مطالبات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد.

**’احمد توکلی’منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در تذکری در اعتراض به عدم اجازه دادن ابوترابی فرد رییس جلسه برای اعتراض وی به اعتبارنامه علی ایرانپور گفت: اگر بنده حق اعتراض به اعتبارنامه کسی را ندارم چرا از من برای حضور در جلسه دعوت کردید.

وی با یادآوری مفاد ماده ۷۰ آیین نامه داخلی مجلس گفت: به نظر می رسد رییس جلسه (آقای ابوترابی فرد) اصرار دارد اعتبارنامه کسی مورد اعتراض واقع نشود، هر چند که این موضوع شاید از سر خیرخواهی باشد ولی این رویه درست نیست.

وی در قسمت دیگری از سخنانش اظهار داشت: روز گذشته سه نامه برای بنده آمده بود که براساس آن از من خواسته شده بود برای بررسی اعتبارنامه های برومند، موسوی نژاد و ایرانپور در جلسه علنی امروز حضور پیدا کنم ولی ظاهرا هیات رییسه به این نتیجه رسیده است که من نباید حرف بزنم که این رویه نیست.

محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس در پاسخ به تذکر احمد توکلی گفت: براساس آیین نامه داخلی، رییس جلسه براساس برداشت خود می تواند عمل کند؛ ضمنا باید از شما و معترضین دعوت شود چرا که حداقل می توانید بگویید که هنوز هم معترضید.

ابوترابی فرد افزود: روز گذشته خدمت روسای کمیسیون های تخصصی جلسه ای را داشتیم برای این که برداشت خودم را از آیین نامه داخلی مجلس در خصوص اعتبارنامه ها بیان کنم بعد از آن نیز آن مساله را امروز در جلسه غیرعلنی مطرح کردم.

وی افزود: برداشت من از دو ماده ۶۵ و ۷۰ این است که در مورد رسیدگی به اعتبارنامه ها مثل شورای نگهبان، کارنامه افراد را بررسی کند و اگر این شورا آن را تایید کرده است ما هم تایید کنیم.

ابوترابی فرد ادامه داد: آیین نامه داخلی هم می گوید که ما در مجلس به مسایلی که در شورای نگهبان رسیدگی شده است، کاری نداریم و مواردی که در این شورا بررسی شده است، مجلس در مورد آن بررسی کند.

**همچنین در ادامه سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۳ آیین نامه گفت: تریبون مجلس، تریبون نظام است و نباید جملاتی را که در شان مجلس نیست، از آن بیان کنند و شان مجلس باید حفظ شود.

**’غلامرضا اسداللهی’ نماینده مردم تربت جام نیز در تذکری خطاب به هیات رییسه مجلس گفت: بنده به شخص آقای ابوترابی فرد اعتراض دارم زیرا وی در جلسه غیرعلنی، افراد را برای صحبت کردن گلچین می کرد.

وی افزود: هیچ کس نماینده تر از دیگری نیست و باید هیات رییسه به این مساله که در آیین نامه بر آن تاکید شده توجه کند.

**مجلس سپس بررسی اعتبارنامه علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه را که در کمیسیون تحقیق تصویب شده بود را در دستور کار قرار داد.

سخنگوی کمیسیون تحقیق در حالی اعتبارنامه علی ایرانپور را تایید کرد که شعبه ۱۳ بررسی اعتبارنامه های منتخبان مجلس نهم امروز عدله های اعتراض خود به اعتبارنامه این منتخب را مطرح کرد.

عبدالرضا عزیزی سخنگوی کمیسیون تحقیق اعلام کرد: در جلسه ۲۱ خرداد ۹۱ در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه علی ایرانپور در کمیسیون تحقیق مورد رسیدگی قرار گرفت و با اکثریت ارا تصویب شد.

** پس از آن قاسم جعفری سخنگوی شعبه ۱۳ که اعتبارنامه علی ایرانپور معترض بود ضمن سخنرانی در صحن علنی مجلس به ماده ۷۰ آیین نامه داخلی استناد کرد و گفت: در شعبه ۱۳ دو سری عدله درباره آقای ایرانپور بررسی شد یک سری مربوط به مستنداتی بود که شورای نگهبان درباره آن اظهارنظر کرده بود و دیگری مواردی بود که شورای نگهبان آن را پیگیری نکرده بود.

وی ادامه داد: در رای گیری مخفی که در این کمیسیون صورت گرفت اکثریت نمایندگان بر اعتبارنامه آقای ایرانپور معترض بودند.

قاسم جعفری افزود: عدله شعبه ۱۳ این بود که آقای ایرانپور در دادگاه مبارکه در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۹۱ محکومیت جزایی پیدا کردند و در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۱ نیز در دادگاه تجدید نظر آن را تایید کردند.

**الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و در اعتراض به اعتبارنامه ایرانپور گفت: هم به مردم مبارکه و هم از جانب خودم متاسفم که باید براساس وظیفه دینی نسبت به اعتبارنامه وی معترض شوم.

وی ادامه داد: ایرانپور دارای سه سابقه کیفری مسلم و قطعی و محکوم به سرقت می باشد و همچنین در زمان تبلیغات انتخابات غصب به عنوان نموده است.

**احمد توکلی نیز به عنوان مخالف تایید اعتبارنامه نماینده مبارکه گفت: در مجلس هشتم به دو دلیل مرحوم علی کردان استیضاح شد که یکی به دلیل سلب اعتماد از وی و دیگری ادعای داشتن مدرکی بود که صلاحیت نداشت ولی امروز می بینیم که فردی که در جایگاهی قرار دارد که می تواند به وزیری که خلاف گویی کرده رای عدم اعتماد دهد خودش بالاترین تخلفات را دارد.

**علی ایرانپور منتخب مردم مبارکه نیز پس از دفاع از اعتبارنامه خود اشعاری در خصوص ائمه اطهار قرائت کرد.

**پس از صحبت های ایرانپور تذکرات نمایندگان همچنان ادامه داشت، و عده ای از نمایندگان پس از اخذ رای به جایگاه هیات رییسه مجلس رفتند و رای های ماخوذه را شمارش کردند.

**در ادامه سید حمیدرضا طباطبایی نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۷۳ قانون اساسی اظهار داشت: در حال حاضر کارت‌ها برای رای نمایندگان در مورد اعتبارنامه برومند توزیع شده؛ ما نمی‌دانیم که در پرونده این منتخب چه چیزی وجود دارد که در مورد آن رای دهیم،‌این چه طرز رای گیری است. ما باید اظهارات را استماع کنیم چرا که با علم غیب نمی‌شود رای داد.

**همچنین محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودر آهنگ طی تذکری در صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان در حال حاضر در خلا تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: شعبه ۱۳ که باید دلایل رد اعتبارنامه را توضیح می‌داد این کار را انجام نداد حداقل کمیسیون تحقیق می‌توانست در بحث اثباتی بیشتر توضیح دهد لذا به نظر من روند کنونی به ضرر ایرانپور طی شد و اگر برای بقیه هم این روند باشد، به ضرر آنها خواهد شد.

**محمد حسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی طی تذکری با استناد به ماده ۷۰ گفت: مشکلی در این ماده وجود دارد؛ در حال حاضر ما هیچ اطلاعاتی در مورد پرونده برومند نداریم لذا خواهش می‌کنم جلسه غیر علنی باشد تا معترضین مسائل خود را بگویند تا با ما چشم باز تصمیم‌گیری کنیم.

**همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در تذکر دیگری اظهار داشت: چون بحث جلسه غیر علنی مطرح شد، به ماده۱۰۳ اشاره می‌کنم بر اساس این ماده چنانچه ۱۰ نفر از نمایندگان درخواست دهند می‌توانیم جلسه غیرعلنی داشته باشیم.

**در ادامه عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل طی تذکری آئین‌نامه‌ای در صحن علنی گفت که اصل بر برایت است؛ این که یک آقایی یک کلمه می‌گوید اعتراض دارم طرف مقابل است که باید بدنبال موضوع برود.

وی با بیان اینکه تفسیر رئیس جلسه از آئین‌نامه درست است، گفت: یک بار بیشتر نمی‌توان به اعتبارنامه‌ها اعتراض کرد.

**زهره طیب زاده نماینده مردم تهران نیز در اخطاری گفت: عبدالرضا عزیزی سخنگوی کمیسیون تحقیق هنگام رای‌گیری در مورد اعتبار‌نامه ها به نمایندگان سفارش کرده که برگه‌های سفید بیندازید.

وی این حرکت عزیزی را توهین به شعور و شان نمایندگان دانست و گفت که ‌من به آقای عزیزی گفتم شما سخنگوی کمیسیون تحقیق هستید و این رفتار درست نیست. که وی هم گفت شما دروغ می‌گویید اعتبارنامه خود شما در کمیسیون تحقیق رد شده بود و ما آن را تائید کردیم؛ اگر اعتبار نامه من رد شده و دوستان ترحم کردند درخواست می‌کنم که اعتبارنامه‌ام دوباره بررسی شود.

طبیب‌زاده تاکید کرد که آقای عزیز حق توهین به خانم‌ها را در مجلس ندارد

**در ادامه جلسه علنی امروز و بعد از تذکرات و اخطار‌های پی در پی نمایندگان هئیت رئیسه به قرائت تذکرات کتبی پرداخت که در اواسط آن نتیجه رای گیری نماینده مبارکه اعلام شد.

نمایندگان مجلس با ۱۵۰ کارت سفید اعتبارنامه علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه را تایید کردند که حدود ۱۰۵ نفر از نمایندگان هم با رای زرد و کبود که نشان از مخالفت و ممتنع بودن رای آنها داشت، نظرشان را در مورد اعتبارنامه ایرانپور اعلام کردند.

**محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل آنکه بخشی از وقت جلسه امروز به موضوع اعتبارنامه منتخب مردم مبارک اختصاص یافت، نطق و تذکرات شفاهی در صحن مجلس نخواهیم داشت و آن را به فردا موکول می کنیم .

**جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی فردا چهارشنبه ساعت ۸ صبح برگزار می شود.

سیام / ۹۱۲۱ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۱۹۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.