شکی نیست که بهروز احمدی، معماری خلاق بود، ولی از پس آن، آدم برجسته ای بود. من هیچ وقت چهره او را بدون لبخند ندیدم. صدایی داشت آرام و آهسته، آنقدر خوب بود که می توانست به جای صبحی مهتدی، قصه گوی کودکی ما، به آدم آرامش بدهد.
ترانه یلدا از برخی از کارهای او یاد کرده است، ولی به غیر از برج بخارست او، باید به نقش و کار سنگ سقف هرمی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که ایتالیایی ها مهم ترین جایزه کارهای سنگی خود را از این بابت، به او اهدا کردند. بهروز احمدی، همچنین معمار ساختمان سفارت ایران در استرالیا نیز هست. و صد البته ساختمان زیر زمینی موزه نگارستان. که بعد از انقلاب، به موزه قرآن شهرت یافت، از شاهکارهای او می باشد. اهمیت این موزه در آن است که زیر فضای باغ کاخ سابق شمس پهلوی که تبدیل شده بود به موزه نگارستان ساخته شده است. چرا زیر زمین؟ برای آنکه جلوی نمای معماری کاخ را نگیرد و فضای سبز آن نیز حفظ شود. دیگر کار او که اهمیت بسیار زیادی دارد، پارک شهید بهشتی تبریز است. در قسمتی از این پارک ، بهروز احمدی، نقش یک قالی قدیمی تبریزی را به وسعت ۱۳۰۰ مترمربع پیاده کرده است. شنیده ام که از شهرداری تبریز خواسته شده است که تندیسی از مهندس احمدی در این پارک نصب شود، که امیدوارم شهرداری تبریز این کار را حتما انجام دهد که مایه خوشحالی بنده هم خواهد شد.
من به قدری برای کارهای بهروز احمدی احترام داشتم که وقتی خواستم اولین شماره مجله اینترنتی و سی دی خودم را درباره معماری ایران انتشار بدهم، البته، مزار کوروش بزرگ، ساختمان مجموعه برق مهندس مجید احمدیان و تعدادی از کارهای بهروز احمدی را انتخاب و معرفی کردم.
چندی پیش پیامی در وب سایت دریافت کردم که می گفت: اعتبار آدم ها، به حضورشان نیست، به دلهره ای است که در نبودشان حس می شود.
منبع: شرق
Tabnak.IR | تابناک