اعتراض جامعه‌ سینمای‌ ایران به آکادمی‌ اسکار

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: همراه با معرفی فیلم نماینده سینمای ایران، طی نامه‌ای به آکادمی اسکار، اعتراض جامعه سینمای ایران به فیلم موهن به ساحت پیامبر(ص) اعلام خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز، «حسن نجاریان» قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌و‌گو با فارس درباره ارائه نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار پس از پخش فیلم موهن به ساحت پیامبر اعظم (ص)، گفت: پس از پخش فیلم توهین آمیز به ساحت پیامبر اعظم (ص) در فضای مجازی، عدم ارائه فیلم از سینمای ایران به آکادمی اسکار در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفت و این موضوع مطرح شد. ما هم مانند تمام مسلمانان از این توطئه اسرائیل متاثر شدیم و عدم ارائه فیلم از سینمای ایران را به نشانه اعتراض برای آکادمی اسکار ۲۰۲۴ را در فارابی مطرح کردیم. کمیته کارشناسی در فارابی تشکیل شد تا تصمیم‌گیری شود که به نشانه اعتراض به فیلم بسیار توهین‌آمیز به ساحت پیامبر (ص) فیلمی از سینمای ایران را به اسکار نفرستیم.

 

اعتراض جامعه سینمای ایران به آکادمی اسکار در پی تولید فیلم موهن

وی در ادامه گفت: در جلسه کارشناسی به ابعاد مختلف فیلم توجه کردیم. فیلم توسط کارگردان صهیونیستی اسرائیلی ساخته شده است و با جست‌وجویی که صورت گرفت هیچ کمپانی هالیوودی در ساخت و تولید آن دخالت نداشته است و هیچ ارتباطی میان سازندگان فیلم و کمپانی‌ها پیدا نکردیم. با تحقیقات متوجه شدیم دو ماخذ جدا در این مورد وجود دارد. ضمن محکومیت مجدد تولید و پخش این فیلم توهین‌آمیز، همراه با ‌معرفی فیلم نماینده سینمای ایران، طی نامه‌ای اعتراض جامعه سینمای ایران را به این حرکت شنیع به آکادمی اسکار ارسال خواهیم کردم.

 

معرفی فیلم به اسکار ۲۰۲۴

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در ادامه توضیح داد:  ما هم به برخی از سیاست‌های هالیوود اعتراض داریم اما میان این فیلم و هالیوود ارتباطی پیدا نکردیم و به این نتیجه رسیدیم حق معرفی سینمای ایران را که سینمای فرهنگی و مصلحانه و انسان‌دوستانه است و با این شاخصه‌ها در دنیا شناخته شده است را از سینمای نجیب ایران نگیریم؛ به همین دلیل امسال نیز مانند سال‌های گذشته یک فیلم از سینمای ایران را به اسکار ۲۰۲۴ معرفی خواهیم کرد.

نجاریان در ادامه گفت: تولید و پخش این فیلم ضعیف و بی‌کیفیت تنها برای جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان و تحریک احساسات مسلمانان بود و دقیقا در ۱۱ سپتامبر منتشر شد و اهانت به مقدسات مسلمانان جزء برنامه‌های صهیونیست است؛ در حالی که  ما مسلمانان معتقدیم به همه پیامبران ادیان الهی باید احترام بگذاریم. ما هم به دلیل غیرتی که نسبت به پیامبر اعظم داریم، عدم ارائه فیلم به آکادمی اسکار را مطرح کردیم و حاضر نیستیم نه سینما یا هر چیز دیگر گردی بر ساحت مقدس ایشان بنشاند.

 

اعضای کمیته اسکار ۹ نفر هستند

وی درباره تشکیل جلسات کمیته اسکار گفت: سینمای فرهنگی و انسان دوستانه ایران امسال هم نماینده‌ای در اسکار خواهد داشت و کمیته‌ای را مانند گذشته  از هنرمندان خوب سینمای ایران تشکیل دادیم. جلسات این کمیته به صورت منظم برگزار می‌شود و تا زمانی که نماینده سینمای ایران را به اسکار معرفی نکنیم، نام اعضا را اعلام نخواهیم کرد.

 

هیچ مدیری از مدیران سینمایی کشور در کمیته حضور ندارد

وی درادامه به شرایط فیلم‌های مورد بررسی در کمیته معرفی اسکار توضیح داد: طبق لیستی که از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی به ما ارائه شده است، تمام فیلم‌هایی که از ۱۰ مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال به اکران درآمدند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این کمیته بدون هیچ اعمال نظر و دخالتی فیلم‌ها را ارزیابی می‌کند و به چند فیلم و در نهایت یک فیلم ارزشمند و برتر خواهد رسید. کارشناسان این کمیته ۹ نفر از هنرمندان کشور هستند که هیچ مدیری از مدیران سینمایی کشور در آن حضور ندارند، تنها آقای امیر اسفندیاری به مدیر بین‌الملل فارابی به عنوان هماهنگ‌کننده و تشکیل‌دهنده جلسات در این کمیته حضور دارد.

وی در خاتمه افزود: نماینده سینمای ایران را تا دهه اول مهرماه به آکادمی اعلام و به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.