اعتراض دانشجویان مجارستانی به لایحه افزایش شهریه‌ها

۵ م دیماه ،

17-25.JPG

صدها دانشجوی مجارستانی در اعتراض به کاهش بورسیه‌های تحصیلی و لایحه افزایش شهریه‌های دانشگاهی دست به اعتراض گسترده زدند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دانشجویان ضمن مسدود کردن یک پل بر روی رودخانه دانوب، در اعتراض به لایحه تازه افزایش شهریه دانشگاه‌ها و کاهش بورسیه‌های تحصیلی علیه پارلمان این کشور شعار دادند.

در پی این لایحه، اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان ورودی تازه در مقطع تحصیلات عالی یعنی حدود ۸۰ درصد از آنان از سال تحصیلی آینده باید هر ترم بین ۲۳۲ الی ۴۶۴ دلار شهریه بپردازند.

دانشجویان همچنین متعهد به امضای قراردادی با دولت این کشور با شرایط استقراضی خواهند بود. این دانشجویان طبق قرارداد فوق که موسوم به دیاخیتل ۲ می‌باشد، متعهد می‌گردند دو برابر طول مدت تحصیل خود در کشور مجارستان باقی مانده و به انجام کار بپردازند و در صورت ترک این کشور موظف به بازپرداخت بدهی‌های شهریه‌ای باقیمانده خواهند بود. این بند حتی تا ۲۰ سال پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان معتبر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری یونیورسیتی ورلد نیوز، چهار سال پس از اینکه لایحه پرداخت شهریه‌ها در پی همه‌پرسی رای نیاورد، دولت این کشور نمونه‌ دیگری از لایحه اصلاح هزینه‌های تحصیلی را ارائه کرد. در پی این اقدام،‌ اتحادیه‌های دانشجویی خواستار یک همه‌پرسی دیگر شدند.

گفتنی است این تصمیم دولت خشم اتحادیه دانشجویان مجارستان و اتحادیه دانشجویان خارجی در این کشور را برانگیخته است. دیویدناگی از اعضای اتحادیه دانشجویان مجارستانی، تاکید کرد: این تصمیم سبب کاهش شدید در پذیرش دانشجویان خواهد شد.

کارینا اوفرت یکی از مقامات اتحادیه دانشجویان خارجی در مجارستان نیز تصمیم دولت این کشور را سبب بی‌اثر کردن رشد اقتصادی – اجتماعی در مجارستان دانست.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.