اعتراض دانشجویان هندی به فعالیت سودجویانه ناشران خارجی کتب دانشگاهی

۱۴اردیبهشت،

77-162.jpg

رسانه‌های داخلی هند از چالش بین یک سازمان مدافع حقوق دانشجویی در این کشور و ناشران خارجی کتب دانشگاهی خبر دادند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سازمان دانشجویی به رای اخیر یک دادگاه هندی مبنی بر منع فعالیت دفاتر فنی چاپ و تکثیر کتاب‌های درسی در داخل دانشگاه‌ها معترض شده است.

دادگاهی در هندوستان درخواست این سازمان دانشجویی مبنی بر اعطای اجازه به دفاتر فنی چاپ و تکثیر در داخل دانشگاه‌ها برای تهیه نسخه‌های کپی از تمام کتب درسی دانشگاهی را رد کرد.

این دادگاه اعلام کرد که هدف از رد این درخواست، جلوگیری از جهانی شدن این روند در تکثیر کتب دانشگاهی است.

در ماه ۲۵ آوریل سال جاری میلادی (۲۰۲۲)، دیوان عالی دهلی درخواست فرجام‌خواهی «انجمن دانشجویان جویای دسترسی عادلانه به تحصیل»(ASEAK) نسبت به رای صادره در ماه اوت ۲۰۱۲ میلادی را رد کرد.

به سبب رای دادگاه، دفتر چاپ و تکثیر «دانشکده اقتصاد» دانشگاه دهلی از تهیه نسخه رونوشت از کتابهای درسی منع شد.در این رای همچنین آمده است که تهیه بسته‌های آموزشی حاوی مطالب کتاب‌های انتشار یافتنات آکسفورد، کمبریج و تیلوراند فرانسیس، ممنوع است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، ناشران خارجی کتاب‌های دانشگاهی فوق از دفتر خدمات چاپ و تکثیر «راش واری» به سبب وارد آوردن خسارت مالی ۱۵۰ هزار دلاری به انتشار یافتنات آنها که تحت حمایت قانون کپی رایت می باشند، شکایت کردند.

این پرونده سبب به راه افتادن موج تظاهرات سراسری دانشجویان در هند شد.

در این گزارش همچنین آمده است: اگرچه در آینده ممکن است دادگاه، اجازه اخذ نسخه رونوشت از کتاب‌های دانشگاهی را صادر کند اما در حال حاضر این اقدام به حالت تعلیق درآمده است.

آنوپاما راما کریشنان، یکی از اعضای انجمن ASEAK می‌گوید: این ناشران با فروش کتاب‌های قدیمی خود به دانشگاه‌های هندی، این کشور را مانند یک گاو شیرده می‌دوشند و هند برای ناشران خارجی به یک بازار تازه و پررونق تبدیل شده است. این ناشران سودجو تمایلی برای صرف انرژی و هزینه برای تولید و چاپ کتاب‌های تازه با مطالب تازه ندارند و تنها می‌خواهند همچنان از کتاب‌های قدیمی خود پول دربیاورند.

وی در پایان مدعی شد: اعمال این محدودیت‌ها برای دفاتر خدمات چاپ و تکثیر، به حقوق دانشجویان مبنی بر دسترسی به خدمات آموزشی مقرون به صرفه، لطمه می‌زند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.