اعتراض دست اندرکاران مستندهای روحانی و رضایی به سانسور فیلم‌ها در تلویزیون

قرار بود روز گذشته یعنی یکشنبه ۱۹ خرداد فیلم‌های تبلیغاتی دو نامزد ریاست جمهوری آقایان سعید جلیلی و محسن رضایی روی آنتن شبکه یک سیما برود.

چهار، پنج ساعت مانده به پخش این فیلم‌ها، صدا و سیما اعلام کرد فیلم تبلیغاتی این دو نامزد نرسیده است و از آنجایی که باید ۲۴ ساعت قبل از پخش، فیلم را تحویل سازمان بدهند، اولین فیلم‌های مستند این دو نامزد ریاست جمهوری به جای فیلم دوم آن‌ها تکرار خواهد شد.

بعد از اعلام این خبر، پرویز شیخ‌طادی کارگردان دومین فیلم تبلیغاتی محسن رضایی به ایسنا گفت: «دومین مستند محسن رضایی امروز برای پخش از تلویزیون آماده و به ستاد تبلیغات ارائه شده، اما چون این مستند روز گذشته هنوز آماده نشده بود نتوانستیم آن را برای قرار گرفتن در کنداکتور تحویل دهیم. بنابراین احتمال پخش نشدن برنامه به همین دلیل خواهد بود.»

اما نادر طالب‌زاده کارگردان دومین فیلم تبلیغاتی سعید جلیلی نیز به فارس گفت: «ما باید ۲۴ ساعت قبل مستند را می‌رساندیم، اما من صبح امروز با معاونت سیاسی سازمان صداوسیما صحبت کرده‌ام و طبق تعاملی که داشتیم قرار بود امروز مستند را به دستشان برسانم و امیدوارم که امشب به پخش برسد.»

با همه این‌ها ساعت ۲۰:۱۰ یکشنبه ۱۹ خردا دومین فیلم سعید جلیلی پخش شد اما به جای پخش دومین فیلم محسن رضایی، ساعت ۲۳:۳۰ اولین مستند این نامزد ریاست جمهوری تکرار شد. پرویز شیخ‌طادی کارگردان فیلم تبلیغاتی محسن رضایی دلیل پخش نشدن آن را واقعیت‌های تلخی که در آن مطرح می‌شود، دانست و همچنین عنوان کرد این فیلم آماده پخش بود و روز گذشته به ستاد تحویل داده شد، اما ستاد صلاح ندانست که این فیلم پخش شود.»

اما شهرام گیل‌آبادی معاون هنری رسانه‌ای محسن رضایی در خصوص دلیل پخش نشدن فیلم تبلیغاتی محسن رضایی به خبرآنلاین گفت: « صدا و سیما شب گذشته قبل از تکرار فیلم آقای رضایی و در اعلام برنامه مجری به کار غیر حرفه‌ای و غیر رسانه‌ای خود ادامه داد و باز هم دروغ گفت و به سانسور آقای رضایی ادامه داد.»

او همچنین ادامه داد: «نماینده ما فیلم او را شنبه شب ۲۴ ساعت قبل ازنمایش فیلم، به صدا و سیما رساند، اما گفتند نیازی نیست امشب فیلم را تحویل بدهید و فردا صبح آن را بیاورید. ساعت ۷:۳۰ صبح یکشنبه دوباره برای تحویل فیلم جلوی در سازمان بود اما با توجه به برخود نامناسب، یک ساعت نماینده ما پشت در صداوسیما ماند تا ساعت ۸:۳۰ که فیلم در نهایت تحویل معاونت سیاسی شد و این فیلم سر وقت خود آماده و تحویل شد.»

معاون هنری رسانه‌ای رضایی با بیان اینکه فیلم اول محسن رضایی ناگفته‌هایی داشت، عنوان کرد: « در اولین فیلم تبلیغاتی ایشان ناگفته‌هایی همراه با شور حماسی مردم و کپشن‌هایی اضافه کردیم. این فیلم حرف مردم بود و به خاطر همین باید پخش می‌شد. فیلم دوم تبلیغاتی ایشان ساخته شده بود اما دو، سه ساعت نیاز به کار داشت و ما هم می‌خواستیم که بدقول نشویم. اینطور نبود که در فیلم تبلیغاتی دوم سیاه نمایی وجود داشته باشد. ما در جهت سیاه زدایی عمل می‌کنیم و برنامه خودمان را رفع مشکلات مردم می‌دانیم.»

گیل آبادی همچنین خاطرنشان کرد: «بنا بود در فیلم دوم برنامه‌های ریاست جمهوری آقای رضایی را معرفی کنیم اما به خاطر مردم و پرداختن به مشکلات آن‌ها از این کار صرف نظر کردیم. نوشته‌های روی فیلم را حذف کردند. این کار صدا و سیما خلاف اخلاق بود و دروغ گویی را راوج داد و سانسور مجدد حرف های رضایی که در فیلم آمده بود، کار سخیف و بدی بود. همچنین ما در این فیلم اعلام کردیم فیلم‌هایی که کارگردان‌ها ساخته‌اند روی سایت رضایی همزمان نشان داده می شود و مردم می‌توانند آن‌ها ببینند. اما این نوشته هم حذف شد.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «علی‌رغم زحماتی که پرویز شیخ طادی و شورای راهبردی متحمل شدند، فیلم اول آقای رضایی در صدا و سیما تکرار شد. صحبت‌های منطقی آقای رضایی که خارج از ادب و اخلاق و متانت نیست، پس چه نیازی به سانسور است؟»

گیل‌آبادی با اشاره به فیلم تبلیغاتی سعید جلیلی و صحبت‌های نادر طالب‌زاده قبل از نمایش آن گفت: «خبری در خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت که در آن کارگردان یکی از نامزدهای تبلیغاتی سه ساعت قبل از نمایش فیلم گفت، با اینکه فیلم ما آماده نشده اما با همکاری صدا و سیما آن را می‌رسانیم و نمایش می‌دهیم. ما فیلم را می رسانیم. متاسفم که این سعه صدر صدا و سیما برای همکاری و رساندن فیلم تبلیغاتی برای ما اتفاق نیفتاد و این قانون شکنی صدا و سیما، بی‌اخلاقی و حمایت از یک نامزد خاص را می‌رساند.»

از سوی دیگر به گزارش پارسینه، حسین دهباشی، سازنده فیلم انتخاباتی حسن روحانی ساعتی پس از پخش تلویزیونی این فیلم از شبکه یک سیما، در صفحه شخصی خود نوشت:

با همهء کوتاه آمدن‌ها و تن به فلانی نباشد و کُدامـ مراتبِ ارادت باشد و این‌ها | تازه حضرات نه‌فقط بی‌اجازه و هویجوری بی‌سر و ته‌ترش همـ کردند که از بابِ پُرکردنِ وقت تکرارِ پلان فرمودند و… سخت خسته و عصبانی‌امـ و مُشتاقِ یقه‌گیری

نوشته اعتراض دست اندرکاران مستندهای روحانی و رضایی به سانسور فیلم‌ها در تلویزیون اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.