اعتراض شدید احزاب و شخصیت‌های آذربایجانی به تجاوز اسراییل به غزه

۰۱م آذر ،

حملات موشکی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه که به کشته شدن بیش از ۱۳۰ تن و زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰ تن و برانگیحتن موج اعتراض‌ها به این رفتار این رژیم منجر شده است واکنش‌های بسیاری را در روزنامه‌های آذربایجانی و در میان احزاب و شخصیت‌های دینی و سیاسی و اجتماعی به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حزب خلق آذربایجان با انتشار یافتن بیانیه در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اعلام کرده است که گسترش کشتار اهالی غیر نظامی توسط رژیم اسراییل را محکوم می‌کند و خواستار توقف فوری کشتار مردم فلسطین از سوی رژیم اسراییل است.

در این حال، جماعت مسجد “جمعه” ایچری شهر باکو و مرکز دفاع از آزادی‌های دینی و وجدان نیز بیانیه مشترکی در محکومیت حملات اسراییل به غیرنظامیان غزه منتشر کرده‌اند. حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رییس مرکز دفاع از آزادی‌های دینی و وجدان و امام جماعت مسجد “جمعه” در این بیانیه خواستار توقف دخالت نظامی اسراییل در نوار غزه شده است.

این بیانیه می‌افزاید: “ما هم صدا با همه آزادی‌خواهان و تشنگان عدالت، جامعه جهانی را به شکستن سکوت و پایان دادن به بی‌اعتنایی خود در قبال این جنایت و نشان دادن موضعی اصولی فرا می‌خوانیم. از جامعه آذربایجان می‌خواهیم که صرف نظر از مسایل سیاسی و یا جهان‌بینی، جنایت‌ها را که در غزه بوقوع می‌پیوندد، محکوم کند.”

هم‌چنین، کربلایی ناطق کریم اف، ریش سفید روستای نارداران نیز در مصاحبه‌ای با پایگاه اینترنتیی خبری گفته است: “انگار فلسطینیان در رابطه با مساله آزادی فلسطین مورد نسل‌کشی قرار گرفته‌اند. به عنوان یک انسان و به عنوان یک آذربایجانی اقدامات رژیم اسراییل علیه غزه را محکوم می‌کنیم و به نیابت از جانب شورای ریش سفیدان نارداران و حزب اسلامی خواستار پایان داده شدن به فاجعه انسانی در غزه هستیم.”

حاجی نامیق باباخان که از عالمان دینی آذربایجانی است نیز با تعبیر حمله رژیم صهیونستی به نوار غزه به مثابه درافتادن با همه دنیا، گفته است: “وقایعی که در غزه به وقوع می‌پیوندد، نه تنها علیه مردم فلسطین است، بلکه جنایت علیه بشریت است. تبدیل شدن انسان‌های بی‌گناه، اشخاص سال‌خورده، زنان و بالاخص کودکان به قربانیان تروریسم صهیونیست‌ها نه تنها برای اسراییل، بلکه برای حامیان و هواداران آن نیز لکه ننگ است.”

به گزارش ایسنا،‌ عین‌الله فتح‌الله اف، مدافع حقوق بشر نیز نیز با محکوم کردن حمله اسراییل به نوار غزه، می‌گوید که اسراییل سیاست اشغالگری در پیش گرفته است و این سیاستی است که تازگی ندارد و در طول نیم قرن قبل ادامه داشته است.

وی خاطر نشان می‌کند: “اسراییل از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان یک کشور اشغالگر شناخته شده و متاسفانه ده‌ها سال است که اسراییل حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را نادیده می‌گیرد.”

راضی نورالله اف، معاون مسایل بین‌المللی حزب جبهه خلق آذربایجان در مصاحبه با روزنامه ینی مساوات با اعلام جانبداری این حزب از برقراری صلح و در پیش گرفته شدن سیاست حسن همجواری بین اسراییل و فلسطین، بمباران غزه و کشتار انسان‌ها توسط اسراییل را اقدامی بسیار تاسف بار خوانده و قتل غیر نظامیان فلسطینی را لطمه‌ای جدی بر روند صلح و در راستای ایجاد تشنج در منطقه تعبیر کرده است.

به گفته وی، موضع‌گیری کنونی آمریکا و اتحادیه اروپا که با حمایت صریح از اسراییل، حماس را مسبب وقایع اخیر در نوار غزه می‌خوانند، وجهه آنها را در آینده به عنوان میانجی‌گر زیر سوال می‌برد، زیرا اسراییل از همه تعهدات خود در قبال قدرت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی طفره رفته و امروز نیز برخلاف درخواست‌های بین‌المللی به ایجاد شهرک‌های یهودی در اراضی فلسطین ادامه می‌دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.