اعتراض مسلمانان کانادایی به ممنوعیت حجاب در کبک

اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشنهاد برخی سیاستمداران کبک مبنی بر ممنوعیت استفاده از پوشش حجاب در مورد کارکنان دولتی، اعتراضات زیادی را در این ایالت فرانسوی زبان کانادا برانگیخت.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، دولت کبک مشغول بررسی طرحی است که به سبب آن استفاده از حجاب و دیگر نمادهای مذهبی را در اماکن عمومی، دولتی و آموزشی، و حتی بیمارستانهای این کشور ممنوع اعلام می کند.

همچنین کارکنان دولتی به صورت خاص از پوشیدن حجاب و یا بر سر داشتن عمامه و کلیه ی نمادهایی که به نوعی معرف دین و مذهبی ویژه می باشند، ممنوع خواهند شد.دولت کبک که هم اکنون به دست حزب جدایی طلب این ایالت اداره می شود، اعلام کرد که به زودی به بررسی پیشنهاد مطرح شده خواهد پرداخت.

ارائه این طرح از سوی دولت اعتراضات زیادی را در کبک بر انگیخته است و بسیاری آن را مغایر با
آزادی های فردی می دانند. در دیگر نقاط کانادا نیز بسیاری مخالفت شدید خود را با برنامه اعلام داشته اند.

اما «برنارد درینویل» یکی از وزرای کبک که این طرح را پیشنهاد نموده، در توجیه آن عنوان کرد که این برنامه در راستای سیاستهای دولت کبک مبنی بر بی طرفی مذهبی در این ایالت جای خواهد گرفت: این طرح بر اساس برنامه ارائه شده در مورد تمامی کارکنان دولتی، از جمله معلمان و نیروهای پلیس به اجرا در خواهد آمد؛ پوشش حجاب و کلیه ی پوششهایی که به هر شکل نمایانگر تعلقات و تفکرات مذهبی اشخاص باشند، ممنوع خواهند شد.

جالب است که سمبل های مذهبی همچون صلیب و ….. شامل این طرح نخواهند شد و استفاده از این نماد ها همچنان آزاد است.متعاقب اعتراضات گروههای مختلف در کانادا، دولت فدرال اعلام کرد که می توان این قانون را به دلیل مغایرت با حقوق بنیادین فردی، به دادگاه فرستاد.

«کیتی ملس» یک متخصص گفتاردرمانی محجبه ساکن مونترال کانادا در این خصوص عنوان می کند که حتی اگر این قانون تصویب هم بشود، از کار خود کناره گیری نخواهد کرد و حجابش را نیز بر زمین نخواهد گذاشت؛ وی در همین رابطه می گوید: مسلما من با چنین قانونی خواهم جنگید، اصلا منطقی نیست که دولت مرا مجبور کند که حجابم را کنار بگذارم.

اتحادیه معلمان مدارس کبک نیز که دومین اتحادیه بزرگ این ایالت فرانسه زبان کانادا محسوب می شود، با برگزاری یک راهپیمایی اعتراض خود را نسبت به تصویب این قانون اعلام کرد. معترضان در این راهپیمایی، بر لزوم اجازه استفاده از نماد های مذهبی من جمله حجاب به عنوان یک حق فردی تاکید کرده و آن را از جمله حقوق بنیادین خود برشمردند.

«شارل تیلور» یکی از فعالان بر جسته علوم اجتماعی در کانادا، اجرای طرح ممنوعیت استفاده از حجاب و سمبل های مذهبی را «اشتباهی بزرگ» خوانده و عنوان می کند: دولت فعلی ایالت کبک در صورت تصویب و اجرای چنین قانونی، مرتکب اشتباهی بسیار بزرگ خواهد شد.

گفته می شود که این برنامه در راستای «ارزشهای کبک» مطرح شده است، اما واقعیت آنست که نتیجه اجرای چنین طرحی، حذف بخش بزرگی از کارکنان دولتی، و خانه نشین شدن زنان خواهد بود.

سیاستمداران تجزیه طلب کبک چنین ادعا می کنند که می بایست با ممنوع نمودن سمبل های مذهبی در اماکن عمومی، به موازات اصل توسعه «ارزشهای کبک» حرکت کرد. اما مخالفان و معترضان مطرح می کنند که چنین اعمالی به هیچ عنوان نمی تواند تضمین کننده لائیسیته در جامعه باشد.

دولت کبک اعلام کرده که تا هفته آینده جزئیات این طرح را بررسی خواهد کرد. در صورت تصویب این قانون، کارفرمایان می توانند کارکنان خود را به دلیل رعایت پوشش حجاب جریمه کرده، و یا از کار اخراج کنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.