اعتراض یمن و پاکستان به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
درحالی‌که دو کشور پاکستان و یمن اکنون به کانون اصلی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا تبدیل شده‌اند، شدت این حملات و تلفات غیرنظامی آن باعث افزایش اعتراض‌ افکار عمومی و دولت در این دوکشور شده‌ است.

حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به جنوب یمن که به مرگ ۱۴غیرنظامی ازجمله چندین زن و کودک منجر شد، باعث اعتراض رهبران قبایل در یمن شده و دولت قول داده که کمیته‌ای ویژه برای بررسی این حمله و کشتار ناشی از آن تشکیل دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمعی از نمایندگان قبایل جنوب یمن به صنعا رفته و نسبت به افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به این منطقه که به کشتار غیرنظامیان منجر می‌شود اعتراض کرده‌اند.

در حمله هفته گذشته این هواپیماها، در میان ۱۴قربانی غیرنظامی این حمله، سه زن و دو کودک وجود داشتند. مقامات امنیتی یمن می‌گویند که هدف این حمله عبدالرئوف الذهاب از اعضای مهم القاعده بوده که البته اکنون معلوم شده او در این حمله هیچ آسیبی ندیده است.

دولت یمن ابتدا مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت و نگفت که این حمله کار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بوده‌است، اما اکنون که اعتراض‌ها نسبت به این حمله و قربانیان غیرنظامی آن بالا گرفته، دولت اعلام کرده که این حمله کار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بوده‌است. آمریکا در یمن مشغول جنگی از راه دور است و علاوه بر حمله هوایی با هواپیماهای بدون سرنشین، مربیان نظامی هم برای آموزش نظامیان ارتش یمن در جنگ با القاعده در خاک این کشور دارد.اما در پاکستان جایی که روزانه هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا قرار می‌گیرد، وزیر فدرال امور دفاعی اعلام کرده که پاکستان توانایی ساقط کردن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را دارد.

به نوشته روزنامه نیوز پاکستان، او در گفت‌وگو با تلویزیون خصوصی پاکستان اعلام کرد که دولت بارها در این‌باره به آمریکا اعتراض کرده اما این اعتراض‌ها بی‌فایده بوده‌است. دولت پاکستان در اعتراض به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا دست به اقداماتی همچون بستن مسیر تدارکات ناتو زده‌است. همچنین این حملات با اعتراض و راهپیمایی گسترده مردم پاکستان روبه‌رو شده اما واشنگتن بی‌توجه به این اعتراض‌ها همچنان به این حملات ادامه می‌دهد. تا‌کنون ده‌ها فرمانده و عضو القاعده و طالبان در این حملات کشته شده‌اند اما ده‌ها غیرنظامی نیز جان خود را در این حملات از دست داده‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.