اعتراف واشنگتن به استفاده از بازرسان آژانس

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را زیرنظر دارد گفته است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همان چشم‌های ما هستند.

این سخن جی کارنی تأیید تمام حرف و حدیث‌هایی است که تا پیش از این درباره کاربرد دوگانه برخی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی گفته و شنیده می‌شد؛ شایعاتی که اگرچه در سال۲۰۰۲و در جریان بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از عراق هم شنیده می‌شد اما در جریان ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان قوت گرفت.روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت به نقل از جی کارنی نوشته است آمریکا دیدوچشم‌هایی درون برنامه هسته‌ای ایران دارد که از این طریق تمام پیشرفت‌ها وتحرکات هسته‌ای تهران را زیرنظر دارد.

کارنی این اظهارات را جمعه و در واکنشی غیرمستقیم به اظهارات یک روز قبل ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مطرح کرده که گفته بود تهدیدها از سوی ایران امروز بیش از گذشته به یک مسئله جدی تبدیل شده است.بعد از شهادت چهار دانشمند هسته‌ای کشورمان این سؤال پیش آمده بود که با وجود اقدامات امنیتی برای حفظ اسرار برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، نام دانشمندان مرتبط با این برنامه‌ها چطور در اختیار تیم‌های ترور‌، سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا قرار می‌گیرد؟ این سؤال را در آن زمان تحلیلگران هسته‌ای با اشاره به دیدارهایی که برخی بازرسان آژانس با شهید احمدی روشن و دیگر شهدای هسته‌ای مدتی قبل از شهادتشان داشتند، پاسخ گفتند.

تحلیلگران عامل اصلی افشای نام دانشمندان هسته‌ای کشورمان را بازرسان آژانس انرژی اتمی و عدم‌پایبندی آنها به تعهدات بین‌المللی‌شان می‌دانند؛ مسئله‌ای که حالا جی کارنی سخنگوی کاخ سفید هم به آن اعتراف کرده است.این اقدام آمریکایی‌ها مسبوق به سابقه است.

در سال ۱۹۹۱و زمانی که کمیسیون ویژه سازمان ملل ماموریت خود را برای نظارت کامل بر فعالیت‌های عراق در دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی آغاز کرد، بسیاری از بازرسانی که تحت ماموریت این کمیسیون به عراق می‌رفتند مشغول گزارش به مقامات وزارت دفاع آمریکا و سیا بودند. نورمن سالمون در کتاب جنگ عراق هم به این نکته اشاره کرده و می‌نویسد که چند سال قبل از وقوع جنگ عراق، واشنگتن از بازرسان آنسکام (کمیسیون ویژه سازمان ملل) برای اهداف جاسوسی خود بهره برده بود، در حالی فعالیت آنها هیچ‌گونه ارتباطی با مأموریت‌های مجاز از سوی سازمان ملل نداشته است.

جی کارنی در پایان کنفرانس خبری‌اش در پاسخ به سؤال خبرنگارانی که از او خواستند سخنانش را واضح‌تر بیان کند به تفسیر اظهارات خود درباره وجود چشم‌هایی درون برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که منظور وی از این تعابیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و با توجه به اینکه ایران امضا‌کننده پیمان منع اشاعه هسته‌ای است لذا باید اجازه بازرسی از تاسیسات اتمی خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد.ادعای کارنی در حالی مطرح می‌شود که ایران در چارچوب قواعد و مقررات آژانس در هر زمانی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای را داده است.

پیشرفت خارج از انتظار

باراک در سخنانی درباره آخرین برآورد اطلاعاتی آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است؛ برآوردی که در آن دستاوردهای ایران در برنامه هسته‌ای خود بسیار بیشتر از آن میزانی توصیف شده بود که کارشناسان اطلاعاتی آمریکا تصور آن را می‌کردند.
به گزارش سایت ایران هسته‌ای او در یک سخنرانی در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) گفته است:

یک گزارش اطلاعاتی آمریکا «ضرورت» مسئله هسته‌ای ایران را بیشتر کرده است. در یک گزارش ارزیابی اطلاعات ملی فدرال که اخیرا به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تسلیم شد، آمده که ایران پیشرفتی حیرت آور در تحقیق و توسعه مولفه‌های اصلی برنامه هسته‌ای خود داشته است.بعد از انتشار این سخنان در رسانه‌های رژیم صهیونیستی مقامات آمریکا به آن واکنش نشان داده و وجود گزارش اطلاعاتی را تکذیب کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از واشنگتن گزارش داد که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌های مندرج در رسانه‌های اسرائیل را رد کرده و گفته است که ارزیابی اطلاعاتی آمریکا درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران از زمان ارائه گزارش مسئولان اطلاعاتی آمریکا به کنگره در اوایل سال‌جاری تغییری نکرده است.

برخی منابع نیز می‌گویند آنچه باراک به آن اشاره کرده یک برآورد اطلاعات ملی جدید در آمریکا نیست، بلکه گزارش اطلاعاتی است که اخیرا آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به همراه نیروی هوایی اسرائیل به‌طور محرمانه تهیه کرده و در آن نتیجه گرفته‌اند که برنامه سانتریفیوژ ایران در آستانه یک جهش قرار دارد.

خبرگزاری آلمان نیز نوشت: اطلاعات جدیدی که دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل و چهار کشور غربی به تازگی به آن دست یافته‌اند حاکی از آن است که ایران در برنامه‌های هسته‌ای خود بسیار بیشتر از حد انتظار و تصور کشورهای غربی پیشرفت کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.