اعتصاب غذا در گوانتانامو گسترده شد/ کاخ سفید: کنگره مقصر اصلی در بسته نشدن گوانتانامو است

۰۷اردیبهشت،

watan-3.jpg

به گفته مقام‌های آمریکایی زندانیان بیشتری در گوانتانامو در اعتراض به بازداشت نامشخص‌شان در زندان ارتش آمریکا به اعتصاب‌ غذاکنندگان پیوسته‌اند و در حال حاضر۹۹ نفر از ۱۶۶ بازداشتی از غذا خوردن امتناع می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ساموئل‌ هاوس ، سخنگوی زندان گوانتانامو در بیانیه‌ای گفت: به ۱۹ تن از اعتصاب غذاکنندگان از طریق لوله در بینی‌شان مایعات مغذی داده شده و پنج نفر از آنها نیز در بیمارستان بستری شده‌اند و زندگیشان در خطر نیست.

وکلای بازداشت‌شدگان می‌گویند ارقام رسمی بسیار پایین است و حدود ۱۳۰ زندانی اعتصاب غذا کرده‌اند.

اعتصاب‌کنندگان به ۱۱ سال حبس غیرقانونی خود از زمانی که این زندان برای مظنونان تروریست بازداشت شده در افغانستان و پاکستان مورداستفاده قرار گرفت، معترضند.

لورا پیتر، مشاور مقابله با تروریسم دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید بازداشت‌های غیرقانونی بدون اتهام یا محاکمه در زندان گوانتانامو بیش از یک دهه است بدون هیچ پایانی ادامه دارد؛ بنابراین تعجب آور نیست که زندانیان احساس یاس کنند.

در همین حال، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید کنگره را مقصر ناکامی در بستن گوانتانامو دانست.

کارنی گفت: رئیس‌جمهور به بستن تاسیسات بازداشتی در خلیج گوانتانامو متعهد است. کاخ سفید به دقت اعتصاب غذا را زیر نظر دارد.

در همین حال، حامیان زندانیان و گروه‌های حقوق بشری نسبت به روش غذا دادن به بازداشت‌شدگان که از طریق لوله صورت می‌گیرد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

هاوس، سخنگوی گوانتانامو، روش غذا دادن به زندانیان را مشخص نکرد. وی گفت: من نمی‌گویم “به زور غذا دادن” زیرا این به انیمیشنی بازمی‌گردد که در آن اشخاص به جایی بسته شده‌اند، فریاد می‌زنند، جیغ می‌کشند، دهانشان باز است و غذا در حلق آنها ریخته می‌شود در حالی که چنین نیست.

اما گروه‌های حقوق بشری و کارشناسان پزشکی به شدت با ارتش آمریکا در غذا دادن به زندانیان از طریق لوله مخالفند.

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) گفت: بین موضع آمریکا و ما تفاوت وجود دارد.

گروه غیرانتفاعی “طرح قانونی” نیز که از اجماع دو حزبی در خصوص اصلاح قانون حمایت می‌کند، در گزارش اخیر خود این نتیجه را گرفت که “به زور غذا دادن به زندانیان نوعی سوء استفاده است و باید پایان یابد”.

وکلای نماینده بازداشت‌شدگان در گوانتانامو نیز این اقدام را محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.