اعتقادی به طبقه بندی سازها برای موسیقی مذهبی و غیر مذهبی ندارم

۰۸م آذر ،

آریا عظیمی نژاد عنوان کرد:

سینما پرس- گروه هفت هنر/ آریا عظیمی نژاد گفت: در آهنگسازی آلبوم «ساقی سرمست» رسیدن به تصویر سازى ذهنى محور اصلى خلق اثر است.

آریا عظیمی نژاد آهنگساز و نوازنده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، دررابطه با موسیقی مذهبی و شاخصه های آن، گفت: به نظر من اولین چیزى که در موسیقى مذهبى مهم است شاخصه ایرانى بودن است. موسیقى ما غنى و داراى ریشه اى کهن است، چه در زمینه موسیقى مقامى و چه در مورد موسیقى ردیفى، صاحب اصالت است و این چنین موسیقى در خور استفاده و به کارگیرى در مورد شخصیت هاى بزرگ مذهبى و اتفاقات مهم آن است.

وی افزود: از طرف دیگر ما صاحب کلام و شعر بى بدیل با قدمتى هـزاره اى هستیم که پیوند ناگسستنى بین کلام شاعرانه و عرفان، سبب به وجود آمدن شاهکارهاى ادبى بى نظیرى شده است. با این مقدمه مى بینیم که ما داراى عناصر منحصر به فردى براى خلق آثار تازه هستیم. چیزى که در چند دهه قبل در خصوص خلق و توصیف آثار مذهبى به آن بى توجهى شایانى شده و مسبب نزول سطح کیفى و ارزشى آثار مذهبى بالاخص در زمینه مداحى شده ایم.

این آهنگساز تصریح کرد: من تحقیق جامعى در زمینه مداحى و نغمات به وجود آمده انجام دادم و جز درآثارى که ریشه موسیقى مقامى و ردیفى داشته اند با آثار با ارزش کمى روبرو شدم که سبب عمده آن استفاده از اشعار نازل و نغمات بر گرفته از ترانه هاى کوچه بازارى بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آهنگسازی برای یک آلبوم عاشورایی چه شاخصه هایی را در بر می گیرد، اظهار داشت: سوال سختى است چون این موضوع کاملا شخصى و سلیقه ای ست. بیشترین نمونه هاى آثار موسیقایى خلق شده، داراى المان هاى یک شکل و تکرارى که شامل طبل و سنج و یا سازهاى بادى نظیر ترومپت بوده است، اما به نظر من فضا بسیار گسترده تراز چیزیست که تا به حال شنیده ایم. ما غالبا براى شرح داستان هاى مذهبى خود از کلامى توصیفى تصویرى استفاده می کنیم در حالى که فضاى موسیقى ما موسیقیایى صرف است.

عظیمی نژاد در رابطه با اینکه موسیقی مذهبی و عاشورایی صرفا باید حزن انگیز باشد یا خیر شامل ویژگی های دیگری نیز می گردد، توضیح داد: این مسئله ای است که من همیشه با آن درگیر بودم. به طور مثال در واقعه عاشورا که امام حسین (ع) و یارانشان آگاهانه به سمت این سرنوشت پا گذاشتند، لحظاتى رو رقم زدند که حتى اگر سرشان به بالاى نیزه ها بود اما سربلند بودند. پس می گردد در کنار حزن و اندوه به یک حس تازه موسیقایى که نشان از غرور و بزرگى دارد رسید.

وی در خصوص آلبوم «ساقى سرمست» تصریح کرد: آلبوم «ساقى سرمست» نگاهى است توصیفى تصویرى که بدون حد و مرز و الگو هاى کلیشه اى متداول شکل گرفته است. در انتخاب اداوات موسیقى هـیچ محدودیتى قائل نبوده و از هر ابزارى براى انتقال حس و ایجاد فضاى مورد نظر استفاده کرده است.

این آهنگساز ادامه داد: در انتخاب اشعار به کمک دوست عزیز و بزرگوارم آقاى سید محمد سادات اخوى که تلاشى خالصانه و بدون چشم داشت انجام دادند، جلسات فراوانى صرف کردیم تا با یک طبقه بندى غربال گونه به گلچینى از اشعار رسیدم .خواننده این اثر محمد على کریمخانى که به حق مى توان از آن به عنوان بزرگترین عامل تاثیرگذارى بر شنوده نام برد، که با دلى پر از عشق کارشان را انجام می دهند و همین خلوص نیت سبب اثرگذارى دوچندان بر شنونده است.

وی در مورد سازبندی این آلبوم اشاره کرد: در انتخاب سازبندى این اثر هیچ محدودیتى براى انتخاب ادوات موسیقى نداشتم و از هر صدایى براى تکمیل کردن حس موسیقى استفاده شده است. به طور کل به طبقه بندى سازها براى موسیقى مذهبى و غیر مذهبى اعتقادى ندارم. این آهنگساز است که به سازها شخصیت داده و براى آنها نقش آفرینى می کند و از آنها نغمات گوناگون در فرم هاى مختلف موسیقیاى بوجود می آورد.

عظیمی نژاد در پاسخ به این سوال که چقدر در ساخت موسیقی های عاشورایی و مذهبی از حال و هوای کودکی خود استفاده می کنید، خاطر نشان کرد: از همان دوران کودکى به این فکر می کردم که چرا موسیقى مذهبى ما(مداحى) بدینگونه است و چرا فرمى ثابت دارد. در سنین نوجوانى به فکر افتادم چرا براى چنین اتفاقى که پر از فراز و نشیب داستانى است از موسیقى توصیفى، تصویرى استفاده نمى شود. اتفاق اى که شنودگان را به تجسم هاى ذهنى بر مى انگیزاند تا بتوانند با همزاد پندارى با شخصیت هاى واقعه، به درک بالاتر و حس عمیقى ترى دست پیدا کنند. رسیدن به این حس و تصویر سازى ذهنى محور اصلى خلق «ساقى سرمست» است.

انتهای پیام/ص

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۷۰۹


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.