اعضای سیا مجرم شناخته شدند

عالی‌ترین دادگاه تجدیدنظر در ایتالیا رای دادگاه پایین‌تر را که ۲۲ عضو سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و یک آمریکایی دیگر را به اتهام آدم‌‌ربایی مجرم شناخته بود، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ۲۳ تن متهم بودند که در سال ۲۰۰۳ مردی به نام حسن مصطفی اسامه نصر، روحانی مصری که در شهر میلان به سر می‌برد را ربوده و به مصر برده‌اند. طبق اتهام‌ها، این آمریکایی‌ها نصر را در مصر مورد شکنجه قرار دادند.

دادگاه متهمان به صورت غیابی برگزار شد. این اولین دادگاه درباره روش استرداد مظنونان به کشورهای ثالث است که سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) از آن استفاده می‌کند. در این موارد، اگر مظنونان در کشوری به سر می‌برند که شکنجه در آن غیرقانونی است، به کشور ثالث برده می‌شوند.

طرفداران حقوق بشر از استفاده از این روش انتقاد کرده‌ و آن را خلاف عرف بین‌‌‌‌المللی دانسته‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، این آمریکایی‌ها که ۲۲ تن آنها عضو سیا و یک تن از آنها خلبان نیروی هوایی آمریکا بوده‌اند، در آمریکا به سر می‌برند و احتمالا دوران محکومیت خود را طی نخواهند کرد.

دولت ایتالیا درخواست استرداد آنها را صادر نکرده است اما گفته می‌شود در صورتی که آنها به اروپا سفر کنند، احتمال دستگیری‌شان وجود دارد.

از جمله این مجرمان می‌توان به رابرت سلدان لیدی، رییس عملیات پیشین سیا در میلان اشاره کرد.

وی پیش‌تر گفته بود، مخالفتش با ربودن روحانی مصری نادیده گرفته شده بود.

دادگاه عالی ایتالیا رای پیشین دادگاه پایین‌تر را تایید کرد که بر اساس آن، همه متهمان، به غیر از سلدان لیدی، به هفت سال زندان محکوم شدند و سلدان لیدی نیز به ۹ سال زندان محکوم شد.

این دادگاه همچنین درخواست کرد که پنج تن از مقام‌های ارشد سازمان اطلاعاتی ایتالیا که در این برنامه دست داشتند، نیز محاکمه شوند.

نیکولو پولاری، رییس پیشین سازمان اطلاعاتی ایتالیا بعد از انتشار خبر درباره این آدم‌ربایی از مقام خود استعفا داد.

نصر، که به او ابو عمر هم می‌گویند، گفته به مدت هفت ماه در مصر مورد شکنجه قرار گرفته است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.