اعضای ائتلاف ما کناره‌ گیری نمی‌ کنند

علی‌اکبر ولایتی در نشستی خبری با بیان این‌که حضور هر سه عضو ائتلاف پیشرفت در انتخابات هیچ مغایرتی با ماهیت ائتلاف ندارد، اظهار کرد: ما بر این ائتلاف پایبندیم، ولی در جلسه دیروز خود با آیت‌الله مهدوی کنی تصمیم گرفتیم که انتخاب نهایی را مردم انجام دهند.همکاری ما تا زمان انتخابات ادامه دارد و هیچ اختلافی بین ما ۳ نفر نیست.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا با این تصمیم نظر جامعتین عملا حذف شده است، گفت: نظر جامعتین حذف نشده است و ما این تصمیم را با مشورت جامعتین گرفتیم و من کسی بودم که از ماه‌ها قبل بر تصمیم جامعتین تکیه داشتم و همچنان نیز بر عهد خود هستم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا حضور هر سه عضو ائتلاف باعث ایجاد رقابت میان این سه نفر می‌شود گفت: ما با توجه به تحولاتی که در میدان انتخابات به وجود آمده، این تصمیم را گرفتیم و این حق را محفوظ نگه داشتیم که با توجه به شرایط جدید سیاست‌های جدیدی را وضع کنیم.
ولایتی در پاسخ به این پرسش که در دولت احتمالی شما چه سمتی به آقای قالیباف و حداد می‌رسد و همچنین علاقه دارید که چه سمتی در دولت احتمالی این دو نفر داشته باشید اظهار کرد: همکاری ما به قبل از انتخابات منحصر نمی‌شود، بعد از انتخابات و رئیس جمهور شدن یکی از اعضای ائتلاف، نوع همکاری دو عضو دیگر ائتلاف مشخص می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که اولویت شما در جبهه خارجی چیست؟ گفت که اولویت من بهبود ارتباط با همسایگان و کشورهای عربی است. من دلیلی نمی‌بینم که ما با کشور عربستان مشکلی داشته باشیم و به نظرم مشکلات موجود را با دیپلماسی می‌توان حل کرد.
وی در مورد ترکیه نیز گفت:ترکیه یکی از دوستان ایران در منطقه است، که همکاری‌های تجاری خوبی با ایران دارد. در مورد سوریه ما اختلاف نظرهایی با کشور ترکیه داریم که امیدواریم برادران ما در کشور ترکیه به این نتیجه برسند که سوریه راه حل نظامی ندارد. در مورد عربستان و مصر به نظر من همین که این کشور متوجه شده که راه حل نظامی در سوریه فایده‌ای ندارد یک پیشرفت محسوب می‌شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که رابطه ما با کشور کویت رابطه دوستانه‌ای بوده اظهار کرد: کشور ایران از سیاست‌های ترکیه در قبال پرونده هسته‌یی رضایت دارد و ایران شاهد همکاری ترکیه با ایران برای حل مساله پرونده هسته‌یی بوده است.
ولایتی همچنین در ادامه گفت:‌اولویت دیگر ما در سیاست خارجی تقویت ارتباط با دو عضو دائمی شورای امنیت یعنی چین و روسیه است که البته ما سعی می‌کنیم با سایر اعضای دائم شورای امنیت هم رابطه خوبی داشته باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه راه حلی برای بازپس گیری پول حاصل از فروش نفت به چین، دارید اظهار کرد: ما در مورد چین دیپلماسی فعالی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم با دیپلماسی فعال تحریم‌ها را از میان برداریم و باید با چین برای حل کردن این مشکل راه حلی پیدا کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان این که حق کاربرد انرژی هسته‌یی در مقاصد صلح آمیز از حقوق مسلم ماست، تصریح کرد: ما به هیچ وجه از این حق دست بر نمی‌داریم، اما معتقدم که می‌شود این حق را با هزینه‌ی کمتری در صحنه‌ی بین‌المللی به نتیجه رساند. کاهش تنش و روابط غیر دوستانه با کشورهایی که صاحب نفوذ هستند از سیاست‌های خارجی دولت من خواهد بود.
ولایتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برنامه‌ی شما در حوزه‌ی فرهنگی چیست؟ گفت: حوزه‌ی فرهنگی یکی از حوزه‌های بسیار مهم است. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و رمز پایداری کشور ما هم فرهنگ است. به نظر من راه علاج مشکلات فرهنگی، بازگشت به فرهنگ خودی است، زیرا ما در مقابل تهاجم فرهنگی قرار گرفتیم و باید فرهنگ ملی و دینی خود را احیاء کنیم.
ولایتی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این پرسش که چه راه حلی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور دارید پاسخ داد: من یک طرح ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات فوری و حاد اقتصاد کشور طراحی کردم. معتقدم باید در مسکن مهر اصلاحاتی شود، زیرا که مسکن‌های مهر اکنون به مدت ۹۹ سال اجاره داده می‌شود و برنامه‌ی من این است که اجازه‌ی تملک کامل این مسکن‌ها را از مجلس شورای اسلامی درخواست کنم.
وی در ادامه با اشاره به این‌که دولت باید برای کنترل گرانی‌ها بازار را کنترل کند گفت: دولت باید از تصدی‌گری در کشاورزی و تولید دست بردارد و از این دو حمایت کند. باید از ظرفیت ترانزیت کشور نیز استفاده کرد.
ولایتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چرا دیدار شما با سارکوزی موفقیت آمیز نبود گفت: من برای پیشبرد مسائل هسته‌یی به دعوت سارکوزی به پاریس رفتم، ولی نمی‌خواهم در مورد این که چرا این دیدار موفقیت آمیز نبود صحبتی کنم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آقای حسن روحانی گفتند که در دوران اصلاحات تعلیق صورت نگرفته است آیا این نظر درست است؟ گفت: تعلیق هسته‌یی در یک دوره‌ای صورت گرفت، ولی با تصمیم راسخ رهبری در مرداد ۴۴ این تعلیق از بین رفت.
این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چه نقاط قوت و ضعفی سیاست خارجه کشور در دوره شما و در دوره‌ی دولت احمدی‌نژاد داشته است اظهار کرد: من بنابر مقایسه ندارم ، ما سیاست خارجی را از صفر یا زیر صفر بنا کردیم و هم پرسنل لازم را در دانشکده تعلیم دادیم و هم در حوزه‌ی سیاست خارجی رابطه رو به گسترشی با دنیا برقرار کردیم. ما توانستیم ترکیه را در مساله جنگ تحمیلی بی طرف نگه داریم. دیپلماسی هنر و علم است و باید آن را با ظرافت و دقت پیش برد اگر وزارت خارجه فعال نباشد ارتباط کشور با دنیا به سکون می‌کشد.
ولایتی در پایان و در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ی دولت شما برای راه‌اندازی تلویزیون خصوصی چیست؟ گفت: تصمیم‌گیری در این باره در اختیار نظام است، زیرا بر اساس قانون اساسی تلویزیون خصوصی منع شده است، اما من معتقدم که مطبوعات باید فعال و چشم‌ناظر مردم بر دولت‌ها باشند. ما اکنون رسانه‌های نوشتاری خصوصی داریم که در چارچوب قوانین باید در آزادی کامل باشد.

نوشته اعضای ائتلاف ما کناره‌ گیری نمی‌ کنند اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.