اعضای جنبش عدم تعهد ساختار سازمان ملل را تغییر دهند/ “عدم تعهد” باز تعریف شود

اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، بحث درباره تغییر ساختار سازمان ملل را به عنوان محور گفتگوی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران پیشنهاد کرد و گفت: هم اکنون سازمان ملل متعلق به چند کشور خاص است و به همه کشورهای عضو تعلق ندارد بنابراین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید ترتیبی اتخاذ کنند تا ساختار این سازمان تغییر کند.

وی ادامه داد: محور دیگری که باید در این اجلاس به آن پرداخته شود تعریف ” عدم تعهد ” است که باید شفاف سازی شود و تاکید شود کشورهایی عضو این جنبش هستند که به طور واقعی به شرق و غرب و استکبار تعهدی ندارند. در صورتی که غیر از این باشد ممکن است کشورهای که به سمتی متعهد باشند در موضع گیری و رای گیری نظرات آن کشورها را پیاده کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بحث مقابله با تروریسم، امنیت غذایی، حقوق بشر، مبارزه با مواد مخدر، بحران اقتصادی دنیا و موضوع فلسطین نیز از موارد مهمی است که باید در اجلاس تهران به آن پرداخته شود.

کوثری درباره حضور بان کی مون در اجلاس تهران نیز گفت: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو جنبش عدم تعهد عضو سازمان ملل هستند و بان کی مون به عنوان دبیرکل این سازمان باید در این اجلاس شرکت کند و در صورتی که این اتفاق نیفتد اعتبار سازمان ملل زیر سوال می رود.

نماینده تهران در خصوص واکنش بان کی مون به اظهارات ضد صهیونیستی رئیس جمهور ایران در روز قدس نیز تصریح کرد: ما با کسی درباره رژیم صهیونیستی تعارف نداریم و با صراحت اعلام می کنیم که اسرائیل باید محو شود.

وی با انتقاد از موضع گیری یکسویه دبیر کل سازمان ملل و بی تفاوتی این سازمان و شخص وی به جنایات و توطئه های اسرائیل و آمریکا نسبت به دیگر کشورهای جهان، ادامه داد: علت این موضع گیری ها این است که سازمان ملل متعلق به تمام کشورها نیست، اگر چنین بود اداره این کره خاکی بهتر انجام می شد.

کوثری گفت: بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در زمان حمله به برج دوقلوی آمریکا صراحتا اعلام کرد که آمریکا به ۲۲ کشور حمله خواهد کرد اما در آن زمان سازمان ملل هیچ واکنشی نشان نداد این نشان می دهد سازمان ملل تابع محض ابرقدرتها و تفکر سرمایه داری و استکبار جهانی و صهیونیست است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این ویژگی های سازمان ملل ضرورت تجدید نظر در ساختار آن را نشان می دهد زیرا این سازمان یک طرفه عمل می کند و این برای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد پذیرفتنی نیست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.