اعطاء جایزه بزرگ فستیوال جهانی هنر مونترال به فیلمی از فنلاند

۱۴فروردین۱۳،

سی‌ویکمین دوره فستیوال جهانی هنر مونترال با شعار ˝۲۴۸ سبب برای دوست داشتن هنر˝ و نمایش ۲۴۸ فیلم از ۲۸ کشور جهان به کار خود پایان داد.

به گزارش هنرآنلاین، فیلم‌های امسال فستیوال که طیف گسترده‌ و متنوعی از سوژه‌ها و موضوعات مختلف (به ویژه در زمینه فیلم‌های مستند) را شامل می‌شد، در موزه هنرهای معاصر مونترال، سینماتک کبکوا، مرکز فیلم کانادا، دانشگاه کنکوردیا و سالن شماره پنج پلاس دزآر به عنوان سالن‌های اصلی این دوره به نمایش درآمدند.

بنابر این گزارش، نمایش ویدیو‌آرت و مولتی مدیا در مرکز تازه فی، کلاس درس استادان، سخنرانی و میزگرد در آمفی تئاتر کتابخانه ملی و سومین بازار جهانی فیلم از اتفاقهای جنبی فستیوال بودند.

نکته متفاوت این فستیوال نسبت به دیگر فستیوال‌ها در اینست که در بخش مسابقه امسال که مجموعا ۳۷ فیلم کوتاه و بلند نمایش داده شد، به برگزیده‌ها علاوه بر جایز نقدی، بورس‌های مختلف تحصیلی و تحقیقاتی از طرف نهادهای فرهنگی به برگزیدگان داده می‌شود.

در بخش سینما با تمرکز بر شماری از فیلم‌های شاخص و تأثیرگذار مستندهایی دربارهٔ آثار برتر آلفرد هیچکاک، بونوئل، دیوید لین، روسلینی، ژاک دمی، برناردو برتولوچی و دیوید لینچ تحت عنوان “یک فیلم، یک دوران” به نمایش درآمد.

اهداء جایزه بزرگ فستیوال به فیلمی از فنلاند

جایزه بزرگ سی‌و‌یکمین دوره فستیوال هنری مونترال فیلم مرکز موسیقی هلسینکی با کارگردانی مشترک متی رینیکا و می‌ایسا لاتیکا رسید.

فنلاند، سرزمین ژان سیبلیوس، آهنگساز بزرگ قرن بیستم، مثل بیشتر کشورهای اروپایی در جنگ دوم جهانی خسارات بسیاری تحمل کرد. بازسازی این کشور از دهه پنجاه میلادی که در آن مسابقات المپیک برگزار شد تا امروز بطور آهسته و پیوسته ادامه داشته است. سالن کنسرت دانشگاه هلسینکی محل اجرای آثار سیبلیوس به رهبری خود او به خاطر خسارات ترمیم نشده جنگ کفاف نیازهای نسل‌های نو را نمی‌داد. در دهه ۷۰ میلادی سالن دیگری به نام فینلاندیا ساخته شد که جز موسیقی، برای سمینارها و سخنرانی ها هم مورد استفاده قرار می‌گرفت و از نظر آکوستیک شرایط مطلوبی نداشت. در آخرین دهه قرن قبل پاسخی ملی به آرزوی قلبی دوستداران هنر موسیقی داده شد و دولت فنلاند به طرح تازه‌ای برای احداث یک مرکز موسیقی مجهز به پیشرفته‌ترین امکانات فنی و رفاهی در بهترین نقطه شهر میان موزه هنرهای معاصر و پارلمان جامه‌ عمل پوشاند. به این ترتیب، مرکز موسیقی هلسینکی که از آن به نام شهر موسیقی یاد می‌کنند بنا شد و با هزینه‌ای در حدود ۱۸۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۱ میلادی آماده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به نوشته بی.بی.سی، در این مستند که این دو کارگردان از این بنای زیبا و رستوران‌ها، پارک‌های اطرافش ساخته‌اند مراحل مختلف ساخت مجموعه، بحث‌های مدیران بر سر افزایش هزینه‌ها، جنب و جوش هنرمندان و در نهایت به ثمر رسیدن تلاش‌ها در سایه اراده‌ای ملی را می‌بینیم.

مستندی دربارهٔ بخش تازه تاسیس اسلامی موزه لوور

فیلم مستند “دست‌های سخت” ساخته ریشار کوپن دربارهٔ بخش اسلامی موزه لوور پاریس که چند ماه پیش افتتاح شد، یکی از آثار برجسته بود که در فستیوال امسال نمایش داده شد.

این بخش که در یکی از حیاط‌های قدیمی موزه به نام ویسکونتی قرار دارد، در سال ۲۰۰۳ میلادی بازسازی آن آغاز شد و در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ در پایان عملیات توسط فرانسوا اولان، رییس‌جمهور فرانسه گشایش یافت. برای احداث بخش هنرهای اسلامی در موزه لوور، کشورهای عربستان سعودی، کویت، مراکش و آذربایجان به دولت فرانسه یاری رساندند.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.