اعطای تابعیت مضاعف حربه‌ابی برای جاسوسی

۳ م دیماه ،

خمسه‌ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

یک حقوقدان گفت: دولت‌ها با شکار شهروندان ایرانی دارای تابعیت مضاعف از آنها در ماموریت‌ها و برنامه‌های ضد امنیتی خود بهره‌گیری کرده و در مواقع لزوم از تابعیت ایرانی این اشخاص حداکثر سوءاستفاده را به عمل می‌اورند.

نادر خمسه‌ای در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با معضلات تابعیت مضاعف اینگونه بیان کرد: تابعیت مضاعف ممکن است مشکلاتی را برای شخص چندتابعیتی پدید آورد که دولت‌ها در مورد حمایت سیاسی از این اشخاص گاه دچار اختلافاتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تابعیت مضاعف به عنوان حربه‌ای برای جاسوسی استفاده می‌شود ادامه داد: دولت‌ها با اعطای تابعیت مضاعف به برخی اشخاص از آن‌ها سوءاستفاده کرده و با شکار شهروندان ایرانی دارای تابعیت مضاعف از آنها در ماموریت‌ها و برنامه‌های ضد امنیتی خود بهره‌گیری کرده و در مواقع لزوم از تابعیت ایرانی این اشخاص حداکثر سوءاستفاده را به عمل می‌اورند.مثلا فردی دارای دو پاسپورت ایرانی و امرکایی بوده که با پاسپورت آمریکایی به اسرائیل سفر کرده بدون اینکه هیچ سابقه‌ای در پاسپورت ایرانی درج شود.

این حقوقدان با اشاره به به بیانیه معروف الجزایری گفت: ایران و آمریکا در این بیانیه توافق کردند که به پرونده اتباع آن‌ها در کشور متقابل نیز رسیدگی شود. پس از آن ایرانی‌هایی که از ایران فرار کرده و به طرق مختلف وارد کشور آمریکا شده بودند با اعطای تابعیت آمریکایی به آنها و غرض ورزی‌های آمریکا این اشخاص توانستند در دیوان لاهه علیه ایران برای بازپس‌گیری اموالشان شکایت کنند.

خمسه‌ای یکی دیگر از آثار سوء تابعیت مضاعف را ازدواج‌های سوری دانست و تصریح کرد: برخی اشخاص برای کسب تابعیت کشور دیگر اقدام به ازدواج با اتباع کشور مقابل می‌کنند و در نتیجه کشور تبعه خود حاضر به سلب تابعیت نبوده و کشور مقابل هم به آن شخص تابعیت مجدد داده که معضلات بسیاری را برای آن شخص ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تابعیت مضاعف دارای آثار سیاسی و فردی است، اظهار داشت: دوتابعیتی هم بر دولت‌ها و هم بر اشخاص جامعه اثرات منفی دارد، مانند ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی ۲۰۰ هزار کودک دو تابعیتی که دغدغه شناسنامه دار شدن را دارد، حاصل می‌شود که این یک معضل سیاسی برای دولت ایران محسوب می‌شود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: ۲۸ دی سال ۹۰ طرح دو فوریتی دربارهٔ محدودیت شغلی اشخاص دوتابعیتی را مطرح شد که برای تصویب شدن، حد نصاب لازم را کسب نکرد، که آثار این امر اکنون در جامعه مانند سوءاستفاده برخی از تابعیت مضاعف نمایان شده است.

خمسه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: وضع عادی این است که هر کس فقط یک تابعیت داشته باشد. همانطور که اشخاص بدون تابعیت وضعشان غیر عادی بوده و تحت حمایت هیچ دولتی نیستند، اشخاص دارای بیش از یک تابعیت هم وضع غیر عادی دارند که باید برای حل این مشکل، قوانین مناسبی برای تابعیت و کسب هویت اشخاص وضع شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.