اعطای نشان درجه یک به شهروند ایرانی توسط رییس‌جمهوری ارمنستان

کدخبر: ۶۶۳۰۸

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر – ۰۲:۴۶

print نسخه چاپی

send ارسال به دوستان

اعطای نشان درجه یک به شهروند ایرانی توسط رییس‌جمهوری ارمنستان

وارطان وارطانیان به عنوان یک شهروند ایرانی، نشان درجه یک «موسی خورنی» را از رییس‌جمهوری ارمنستان دریافت کرد.وارطانیان نماینده چهار دوره پیشین مجلس شورای اسلامی و از مشاوران با سابقه ایمیدرو محسوب می‌شود.وی این نشان را به سبب بیش از دو دهه تلاش برای نزدیکی دو ملت ایران و ارمنستان کسب کرد.

وارطانیان، همچنین پیش از آن همراه با نمایندگان ارامنه در مجلس شورای اسلامی ایران، کمک شایانی به زلزله‌زدگان سال ۱۹۸۸ ارمنستان کرده بود.وی به‌عنوان تنها ارمنی خارج از ایران در مراسمی در روز ششم خرداد در کاخ ریاست‌جمهوری ارمنستان به کسب نشان «موسی‌خورنی» نائل شد.
این لوح بالاترین نشان دولتی در آن کشور به شمار می‌آید که از سوی سرژسارکیسیان رییس‌جمهوری ارمنستان به ۴۰نفر از متخصصان، هنرمندان، نویسندگان و دانشگاهیان ارمنی اعطا شد.موسی خورنی تاریخ‌نگار، شاعر و نویسنده ارمنی بود که در قرن پنجم میلادی می‌زیست. اثر معروف وی برای ایرانیان کتاب جغرافیای موسی خورنی، ترجمه‌ای از کتاب شهرستان‌های ایرانشهر است که در زمان ساسانیان به زبان پهلوی نوشته شده و در حالی‌که نامی از نویسنده ایرانی آن برجا نمانده است.
این مورخ ارمنی عصر ساسانی، این کتاب کم‌نظیر را به زبان ارمنی ترجمه کرده است. وی تحصیلات خود را در کلیسای افس شروع کرد و در ابتدا علوم ریاضی، طبیعی، فلسفه، مسائل مذهبی و زبان‌های ارمنی، سریانی و یونانی را آموخت و پس از آن به فراگیری فلسفه، حکمت و فن خطابه پرداخت.

شماره پیامک: ۳۰۰۰۱۵۰۵۹۸

Bookmark and Share


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.