اعطای تسهیلات پژوهانه برای دانشجویان دکتری

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

اعطای تسهیلات پژوهانه برای دانشجویان دکتری

 احمدی گفت: براساس تصویب شورای بورس در سال ۹۳ به حدود ۵۰۰ دانشجوی دکتری فرصت مطالعاتی اعطا می‌شود.

به گزارش ممتاز به نقل ازتسنیم، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در تبریز، گفت: براساس تصویب شورای بورس در سال ۹۳  به حدود ۵۰۰ دانشجوی دکتری فرصت مطالعاتی اعطا می‌شود. 

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سهم پژوهش در  بودجه دانشگاه‌ها، گفت: براساس ابلاغ وزیر علوم، تایید بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها منوط به افزایش سهم بودجه پژوهشی تا ۱۵ درصد کل بودجه و اعزام حداقل ۴ عضو هیئت‌علمی برای فرصت‌های مطالعاتی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به برگزاری اولین جشنواره پژوهش و فناوری بین ۹ دانشگاه و مرکز پژوهشی منطقه سهند، خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد افزایش رقابت‌های سالم بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری کشور در راستای دستیابی به یک جایگاه پایدار در  علم و فناوری منطقه در راستای افزایش آسایش و رفاه در جامعه باشیم.

احمدی اظهار داشت: در سال جاری که با نام “اقتصاد ، فرهنگ با عزم ملی و  مدیریت جهادی ” توسط مقام معظم رهبری  نام‌گذاری شده باید تلاش کنیم تا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های حوزه پژوهش و فناوری در مسیر صحیح هدایت و جهت‌دهی شود.

وی تاکید کرد: اولویت وزارت علوم استفاده از خردجمعی برای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان است و در حوزه پژوهش و فناوری نیز کلیه برنامه ریزی‌ها اعم از اصلاح آئین‌نامه‌های موجود، تدوین آئین‌نامه‌های تازه و تدوین سیاست‌های کلان با استفاده از نظرات معاونان پژوهش و فناوری مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری انجام خواهد شد.

معاون وزیر علوم افزود: چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری  را می‌توان در  دو بخش قوانین و زیرساخت‌ها تفکیک کرد که در بخش قوانین، شاهد این هستیم که بعضی از آئین‌نامه‌ها در اجرا دارای موانع می باشند و برای بعضی قوانین نیز هنوز آئین‌نامه اجرایی تدوین نشده است.

وی افزود: براساس قوانین موجود، باید در چند سال قبل پژوهشگاه‌های غیرحاکمیتی به بخش خصوصی واگذار می‌شد، اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته، لذا احصاء و تفکیک پژوهشگاه‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی از یکدیگر آغاز شده و به زودی فهرست آنها اعلام می‌شود.

احمدی تاکید کرد: از موضوعات مهم زیرساختی حوزه پژوهش و فناوری نبود معیار و ضابطه مشخص برای توزیع بودجه‌های پژوهشی بین دانشگاه‌هاست که در این زمینه نیز اقداماتی برای تعین معیار مناسب آغاز شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: بعضی پژوهشگاه‌ها از اهداف و ماموریت‌های خود دور شده‌اند، لذا برای هدفمند کردن ماموریت‌های پژوهشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور با توجه به نیازها و امکانات منطقه‌ای، آمایش ملی پژوهش و فناوری کشور در حال انجام است.

 

/۱۱۷/


اخبار ممتاز / دانشگاه
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.