اعطای مجوز ۲۵ ساله توسعه شبکه ملی باندوسیع در قطر

اعطای مجوز ۲۵ ساله توسعه شبکه ملی باندوسیع در قطر

شبکه باند وسیع ملی قطر (Q.NBN)، عرضه‌کننده دولتی زیرساخت فیبر نوری پسیو، یک مجوز خدمات عمده‌فروشی ۲۵ساله را از شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور کسب کرده است.

این شرکت که ۱۰۰ درصد تحت مالکیت دولت قطر است، زیرساخت فیبری پسیو را به روش  دسترسی باز، عادلانه و بدون تبعیض به عرضه‌کنندگان خدمات مخابراتی عرضه می‌کند.
به گزارش طیف، این شرکت توافق‌نامه‌های مشارکت با شرکت قطر تلکام- شرکت مخابراتی غالب قطر و دومین اپراتور این کشور یعنی ودافون قطر را منعقد کرده است و توسعه زیرساخت فیبری را در یکی از شهرها آغاز کرده است و قرار است تا پایان سه ماه سوم ۲۰۱۲، توسعه ملی را در دستور کار قرار دهد.
طبق برنامه‌ریزی این شرکت، حدود سه سال زمان نیاز است تا ۸۵درصد از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات باند وسیع فیبری پرسرعت قرار گیرند و به خدمات سه‌گانه دسترسی داشته باشند.
به عقیده مدیرعامل این شرکت، دریافت این مجوز، نقطه شروعی از یک دوران جدید توسعه خدمات پرسرعت در قطر است که نایل آمدن به یک اقتصاد دانش ـ محور را ممکن می‌سازد.
شایان ذکر است که پیش از این نیز شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستورالعمل‌های استاندارد فنی را برای توسعه زیرساخت ثابت منتشر کرده بود تا متناسب با قوانین رگولاتوری، توسعه یک فضای مخابراتی رقابتی و رو به پیشرفت، تضمین شود.
این رگولاتور اعلام کرده است که هدف از تدوین این دستورالعمل‌ها، تضمین این نکته است که تمام عرضه‌کنندگان خدمات دارای مجوز، شبکه‌های خدمات ثابت خود را بر اساس رویکرد دسترسی باز عرضه می‌کنند تا سایر عرضه‌کنندگان خدمات در قطر  به صورت عادلانه به شبکه­ های یاد شده دسترسی پیدا کنند. همچنین این دستورالعمل‌ها به موقعیت فعلی زیرساخت فیبری می‌پردازد و حداقل استانداردهای فنی را برای توسعه بیشتر فیبر تعیین می‌کند تا با  تعهدات عرضه‌کنندگان منطبق باشد. همچنین این شورا همگی عرضه‌کنندگان را به پیروی از حداقل استانداردهای اعلامی ملزم نموده است تا فضای رقابتی عادلانه ­ای بین کلیه بازیگران فعال محقق شود.

بیشتر بدانید: http://teyf.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=2850:-25-&catid=13:2009-04-22-11-53-54&Itemid=476#ixzz23zTnThRG

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.