اعطای ۱۵ روز مرخصی به زندانیان واجد شرایط به مناسبت لیالی قدر و عید فطر

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

رییس قوه قضاییه ابلاغ کرد:

اعطای ۱۵ روز مرخصی به زندانیان واجد شرایط به مناسبت لیالی قدر و عید فطر

ایران > حقوقی‌ و قضایی – ممتازنیوز:
رییس قوه قضاییه بخشنامه‌ای را برای اجرا به واحدهای قضایی ابلاغ کرد که بر اساس آن به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و عید سعید فطر، ۱۵ روز مرخصی به زندانیان واجد شرایط اعطا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در این بخشنامه آورده است: به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تامین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود و این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

طبق این بخشنامه زندانیان محکوم به حبس شامل محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل پنج سال حبس، محکومین به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس، محکومین به حبس از ۵ تا ۱۰ سال به شرط تحمل یک سال حبس، محکومین به حبس از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس و محکومین به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس مشمول این مرخصی هستند.

در تبصره این بخشنامه آمده است: محکومین به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می شود.

همچنین زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند شامل محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از پنجاه میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس و محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از بیست تا پنجاه میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس مشمول این بخشنامه خواهند بود.

محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن تا ۲۰ میلیون ریال باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطا شود.

محکومین جرایم غیرعمدی و محکومین مالی از دیگر واجدان شرایط دریافت مرخصی به مناسبت لیالی قدر و عید سعید فطر هستند و بر این اساس زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیرعمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود مرخصی دریافت می‌کنند.

طبق این بخشنامه، مرتکبین جرایم ذیل شامل محکومین جرایم سرقت مسلحانه و سرقت مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته ، تجاوز به عنف، دایرکردن مراکز فساد و فحشاء، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخوردار از مرخصی را ندارند از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود.

در تبصره یک بند «د» این بخشنامه آمده است: در مورد سارقین دارای محکومیت بیش از یک سال و محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد ترتیبی اتخاذ گردد هر ۴۸ ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.

تبصره دوم این بند نیز می‌افزاید: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روان‌گردان‌ها بیش از پنج کیلوگرم تریاک و ملحقات آن موضوع بند ۴ ماده ۴ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، موضوع بند ۶ ماده ۵ قانون مذکور و بیش از ۳۰ گرم هرویین و روان‌گردان‌ها و ملحقات آنها، موضوع بند ۶ ماده ۸ قانون مذکور است.

بر این اساس، دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند کرد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. علی بساکی:

    سلام خواهش میکنم به دادیاری زندان قزلحصار سر بزنید و از دادیارها و اقای فیروزجایی بخواید که با خانواده زندانیان مهربانتر و با اخلاقی بهتر برخورد شود.
    بنده ۱ گرم وزن موادم هست سابقه هم ندارم به من ۱۵ روز مرخصی دادن بعد به یکی از هم بندیام که میزان موادش ۳۸ گرم شیشه و فروشنده. هست ۳۰ روز مرخصی داده شده امروز مراجعه کردم برای تمدید که روی دیوار اعلامیه زده بودن (تمدید) نداریم.
    واقعا رسیدگی شود ممنون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.