اعلام آمادگی کتابخانه ملی برای دریافت نسخ خطی قرآنی نفیس از مجموعه داران خصوصی

‘اسحاق صلاحی ‘ روزدوشنبه درحاشیه نخستین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد برپایی این نمایشگاه ، با بیان اینکه این رویداد موازی کاری با برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی قران کریم نیست، افزود: قرآن محور وحدت در جهان اسلام است و ماه رمضان بهار قرآن، تلاش کردیم در سایه آن به وحدت بیشتر رسیده و از دسیسه های استکبار جهانی در امان بمانیم.

وی افزود: تمامی پژوهشگران و محققان از این مجموعه توقع دارند تا چنین نمایشگاهی به شکلی ثابت و سالانه برای بهره مندی از منابع در تحقیقات برگزار شود. به نظر این اقدام نه تنها موازی کاری نیست بلکه فرصت خوبی برای استفاده بیشتر محققان از منابع قرآنی است.

صلاحی درمورد گسترش دامنه شرکت کنندگان از کشورهای اسلامی و اکو به کشورهای اروپایی، گفت: در چشم انداز آینده تلاش داریم فراخوانی برای کشورهای اروپایی نیز اعلام کنیم.

وی اظهارداشت: دراین دوره تاکنون ۵ کشور تصاویر و یا نسخ اصلی قرآنهای نفیس را برای شرکت در نمایشگاه برای ما ارسال و ۵ کشور دیگر در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: کشورهایی چون تونس، زنگبار(شیعیان) ، ترکیه ، گرجستان ، پاکستان ، هند ، ارمنستان یا آثار خود را به امانت ارسال کرده و یا برای در اختیار قرار دادن تصاویر و نسخه های دیجیتال قرآنهای نفیس خود به مجموعه کتابخانه ملی اعلام آمادگی کرده اند.

وی در مورد ضمانت نگهداری این امانات گفت: کتابخانه ملی ضمانت می کند تا آثار را تحویل گرفته و پس از تصویر برداری و نمایش به ارسال کنندگان پس دهد.

* در سالهای آتی نمایشگاه نسخ خطی غیر قرآنی برگزار خواهیم کرد

صلاحی در مورد برپایی نمایشگاه نسخ خطی غیر قرآنی به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش داریم علاوه بر نسخ قرآنی در سالهای آتی نمایشگاهی از کتب ادعیه همچون صحیفه سجادیه ، نهج البلاغه و دیگر نسخ خطی غیر قرآنی را در این مجموعه برگزار کنیم. برپایی این نوع نمایشگاهها می توانند منبع غنی و ارزشمندی برای تحقیق پژوهشگران محسوب شود.

وی افزود‌: با توجه به اینکه دشمنانی از فرق وهابیت و بهایت در تلاشند تا آثار شیعی موجود در کشورها را جمع آوری و از دسترس مسلمانان خارج کنند اقدام مضاعفی در برپایی چنین نمایشگاه هایی خواهیم کرد و از تمامی فرهنگ دوستان و کسانی که دلشان برای این سرزمین می تپد می خواهیم تا در ارائه متون دینی و نفیس قرآنی به این مجموعه تلاش کنند ، کتابخانه ملی تلاش خود را در جهت حفظ و نگهداری این آثار به کار گرفته است.

* ۱۴۰۰ نسخه قرآنی خریداری یا اهدا شده است

وی در مورد اینکه چه تعداد آثار نفیس قرآنی خریداری و چه تعداد به این مجموعه اهدا شده است و میزان خرید چقدر بوده است، گفت: فعلا آمار دقیقی از هزینه خرید نداریم ، اما تا کنون یک هزارو ۴۰۰ نسخه در طول یکسال اهدا و خریداری شده است.

نخستین نمایشگاه قران و عترت تا ۲۸ مرداد ماه در محل کتابخانه ملی برپاست .غرفه کتابخانه ملی از دهم مرداد ماه در نمایشگاه بین المللی قران پذیرای علاقمندان است.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۲۷۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.