اعلام آمادگی موزه امام علی(ع)‌ برای امانت‌سپاری آثار عاشورایی

۰۶م آذر ،

هنر > تجسمی
عبدالحسینی مدیر موزه هنرهای دینی امام علی (ع) از آمادگی این موزه برای امانت‌سپاری آثار عاشورایی به دیگر موزه‌ها و سازمان‌ها خبر داد.

به گزارش فارس، امیر عبدالحسینی مدیر موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دربارهٔ آثاری که در گنجینه موزه امام علی(ع) نگهداری می‌شود، گفت: در این موزه آثاری با موضوع محرم و عاشورا شامل ۵۰ تابلو نقاشی معاصر به همراه ۲۳ اثر تصویرسازی از آثار هنرمندان معاصر، دو قطعه نقاشی پشت شیشه، ۱۱ تابلو از مجموعه نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای با موضوع حماسه کربلا و همچنین صد کتیبه عاشورایی به خط علی شیرازی نگهداری می‌شود.

وی افزود: مجموعه‌ای از عکس‌هایی با مضامین آیین‌های عاشورایی به همراه ۱۲ بند از ترکیب‌بند محتشم کاشانی به خط مجتبی ملک‌زاده در قالب مرقع نیز از دیگر آثار موجود در گنجینه موزه امام علی(ع) است.

مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه دربارهٔ نمایشگاه‌هایی که با موضوع عاشورا در مراکز تحت مدیریت او برپاست توضیح داد: در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) نمایشگاهی از آثار تصویرسازی گروهی از هنرمندان معاصر برپاست که شامل ۳۸ اثر تصویرسازی با موضوع محرم و عاشوراست.

این آثار در طبقه همکف موزه به نمایش درآمده است و شامل آثاری از هنرمندانی چون دلبر شهباز، هدی حدادی، بنفشه احمدزاده، لیلا درخشانی، سیدحسام الدین طباطبایی، فاطمه رادپور، عطیه مرکزی، هاله لادن، مریم رضایی،‌مهکامه شعبانی و … می‌شود.

عبدالحسینی گفت: در طبقه میانی این موزه نیز آثار خوشنویسی و در طبقه فوقانی آن آثار نقاشی با مضامین دینی و مذهبی به نمایش درآمده است.

وی افزود: این آثار به مناسبت ماه محرم و صفر تا ۳۰ آذرماه در موزه امام علی (ع) برپاست.

عبدالحسینی دربارهٔ دیگر برنامه‌های این موزه تا پایان ماه صفر هم توضیح داد: بعد از ۳۰ آذرماه، باز هم گنجینه گردانی خواهیم داشت که بخشی دیگری از آثار گنجینه را به نمایش خواهیم گذاشت و در این ایام کتاب مرقع اشعار محتشم کاشانی که به خط شکسته نستعلیق مجتبی ملک‌زاده خوشنویسی شده است، رونمایی می‌شود و در کنار آن بخشی از آثار خوشنویسی این هنرمند را نیز به نمایش خواهیم گذاشت.

مدیر موزه هنرهای دینی امام علی (ع) دربارهٔ نمایش آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای به مناسبت ایام محرم توضیح داد: این آثار را سال قبل در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشتیم و کتیبه‌های عاشورایی نیز به نمایش درآمده بود و این بار بخش دیگری از آثار گنجینه را برای نمایش انتخاب کرده‌ایم.

او دربارهٔ خلق آثار تازه با مضامین عاشورایی که در سال‌های قبل از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برپا می‌شد توضیح داد: در سال‌های قبل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری پروژه جداگانه‌ای برای برنامه‌های کارگاهی داشت که با خلق آثار تازه همراه بود اما به هر حال خروجی این فعالیت‌ها مهم است که باید آثار موزه منتشر شود،‌نمایشگاه‌هایی از این آثار تازه برپا شود و به دیگر موزه‌های تهران نیز امانت‌سپاری صورت گیرد و بعد از این برنامه‌ها باز هم می‌توان به خلق آثار تازه در قالب کارگاه‌های آموزشی فکر کرد.

بنابراین در حال حاضر از آثاری که در اختیار داریم بهره‌برداری می‌کنیم و اگر بودجه بیشتری هم در اختیار داشته باشیم می‌توان به برنامه‌های دیگری هم پرداخت.

مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به برپایی نمایشگاه عکس عاشورا در عکسخانه شهر اشاره کرد و گفت: عکسخانه شهر از مراکز تحت مدیریت و نظارت سازمان است که برای ایام محرم نمایشگاهی از عکس‌های سوگواره عاشورایی را دارد و همچنین نگارخانه لاله از دیگر مراکز تحت مدیریت سازمان نیز نمایشگاهی از آثار تصویرسازی حسام‌الدین طباطبایی را با موضوع عاشورا رونمایی خواهد کرد.

او از انتشار یافتن کتاب مرقع از اشعار محتشم کاشانی به خط شکسته نستعلیق مجتبی ملک‌زاده خبر داد و گفت: این کتاب هم‌اکنون در مرحله انتشار یافتن قرار دارد و تا پایان ماه محرم از سوی انتشار یافتنات آبان منتشر خواهد شد که طی مراسمی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: این کتاب شامل ۱۲ بند معروف از اشعار محتشم کاشانی است که با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» آغاز می‌شود.

عبدالحسینی در بخش دیگری از سخنانش از آمادگی موزه امام علی(ع)‌ برای امانت‌سپاری آثارش به دیگر موزه‌ها خبر داد و گفت: آمادگی داریم که آثار مناسبی و موضوعی را به مناسبت عاشورا و حماسه کربلا به سایر موزه‌ها و سازمان‌ها امانت سپاری کنیم تا در این ایام به نمایش عموم درآید.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.