اعلام آمادگی وزارت کشور برای برگزاری جداگانه انتخابات شورای شهرهای تجریش،تهران و ری

۲۴م آذر ،

r12.jpg

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان تهران، از اعلام آمادگی وزارت کشور برای برگزاری جداگانه انتخابات شورای اسلامی شهرهای تهران، تجریش و ری خبر داد.

حسین طلا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: من در این باره از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس استعلام کردم و این کمیسیون گفت که انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در این سه شهر جداگانه برگزار شود. همچنین آقای کولیوند، رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی رسما اعلام کرد که این انتخابات به شکل جداگانه برگزار شود و وزارت کشور هم گفته که برای برگزاری جداگانه انتخابات شورای اسلامی شهر در تجریش، ری و تهران آمادگی دارد.

وی افزود: در انتخابات آتی کسانی که علاقه داشته باشند می‌توانند در سه شهر تهران، تجریش و ری داوطلب عضویت در شورای اسلامی شهر تجریش، تهران و ری شوند و به تبع آن مردمی که به هر کدام از این سه شهر برای رای دادن مراجعه می‌کنند در واقع به شورای شهر همان شهر رای خواهند داد.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: این وضعیت در دو حالت امکان منتفی شدن دارد؛ یکی اینکه شهرستانی به نام ری و شمیران نداشته باشیم که باید گفت در حال حاضر سه شهرستان تهران، ری و شمیرانات وجود دارد و اگر وجود شهرستان‌های ری و شمیران منتفی شود ممکن است برگزاری جداگانه انتخابات شورای شهر در این سه شهر هم منتفی شود که البته بعید است. حالت دیگر این است که در این شهرستان‌ها اصلاح ایجاد شود، به طور مثال بگویند منطقه یک و تجریش را منحل می‌کنیم و آن را به تهران محلق می‌کنیم یا اینکه شهر ری و منطقه ۲۰ را از تهران جدا کنند که هر دوی اینها در ید قدرت دولت است و دولت می‌تواند در خصوص تقسیمات تغییر، الحاق و انتزاع در حوزه شهرستان‌ها تصمیم‌گیری کند.

طلا در ادامه یادآور شد: اگر دولت چنین تغییری انجام دهد ممکن است انتخابات شورای شهر به صورت واحد برگزار شود و درغیر اینصورت علی‌القاعده این انتخابات به شکل جداگانه برگزار خواهد شد.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان تهران با اشاره به احتمال مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با منتزع شدن شورای اسلامی شهرهای تجریش و ری از تهران گفت: طبیعی است دوستان ما در شورای شهر تهران بسیار نظر موافقی با این موضوع نداشته باشند که ممکن است این عدم موافقت یا با نگاه خودشان باشد و یا با نگاه خیرخواهانه که انتخابات شورای شهر تهران باید یکپارچه باشد اما به هر حال باید بتوانند برای این امر جواب قانونی بیاورند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: من به عنوان رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان تهران، کمیسیون اصل ۹۰ و همچنین رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات آقای کولیوند با برگزاری جداگانه این انتخابات موافقیم و آنچنان که از معاون سیاسی وزیر کشور هم پرسیدم این توافق در وزارت کشور وجود دارد.

طلا دربارهٔ نحوه برگزاری انتخابات شورای شهر تهران در قبل نیز گفت:‌ در سال ۷۵ نمایندگان وقت که معتقد به یکپارچگی شهر تهران به معنای تهران بزرگ بودند طرحی را در مجلس به تصویب رساندند که سه انتخابات شهرهای تهران، ری و تجریش در شهرستان تهران برگزار شود اما شورای نگهبان این امر را مغایر اصل ۱۰۰ قانون اساسی دانست و گفت که بر این اساس هر شهر باید شورای شهر مستقلی وجود داشته باشد. این موضوع هم در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده بود و هیات نظارت مرکزی انتخابات قبل هم این موضوع را بسیار پیگیری کرده بود اما وزارت کشور در آن زمان گفته بود که به خاطر بعضی تداخلات تصمیماتی در بعضی قسمت‌ها آمادگی ندارد انتخابات را به شکل جداگانه برگزار کند. اگرچه مجلس هم به عنوان هیات مرکزی به شدت فشار آورده بود که این کار انجام شود. در واقع در آن زمان وزارت کشور آمادگی این کار را نداشت اما اکنون این آمادگی از سوی وزارت کشور اعلام شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.