اعلام تعداد روزهای هوای سالم و ناسالم/ شناسایی عامل بروز کشند قرمز در خلیج فارس

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

قطع شبانه ۴ هزار درخت با ارزش در مسیر جاده ابر

شنبه ۳ تیرماه یک فعال حقوق محیط زیست از قطع شبانه چهار هزار درخت با ارزش در مسیر جاده ابر خبر داد و گفت: جاده ابر بستری برای سودجویی برخی شده تا با ویلاسازی و شهرک سازی به تخریب هرچه بیشتر محیط زیست بپردازند.

علی نقی مقصود لو افزود: این جاده با عرضی برابر ۳۰ تا ۴۰ متر به هیچ عنوان بر خلاف ادعای مسئولان محیط زیست که مجوز ساخت آن را دادند جاده ای روستایی نیست و در صورت احداث هزاران اصله درخت سرخدار که از با ارزشترین و نادرترین گونه های درختی جهان است نابود می شوند.

به گفته وی، برخی مسئولان استانی برای گسترش شهرکها و ویلاسازی نظیر منطقه پردیس سیاه روبار هر چند وقت یکبار اهالی این منطقه را تطمیع کرده و با دادن پلاکاردهای تبلیغاتی به دست آنها ماجرا را به گونه ای جلوه می دهند که ساخت این جاده خواسته آنان است.

این فعال حقوق محیط‌‌ زیست تصریح کرد: روزدوشنبه هفته گذشته به صورت شبانه و ضربتی و با دستور مقامات ارشد سازمانهای محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع، اداره کل منابع طبیعی استان و اداره کل راه و ترابری با چندین دستگاه لودر و اره موتوری وارد منطقه شدند و با سوء‌استفاده از تعطیلی روز مبعث حدود چهار هزار اصله از درختان حواشی این جاده را قطع کردند.

وی افزود: البته برای اینکه آثاری ازاین اقدام خود به جای نگذارد تمام این درختان را که از گونه های با ارزش سرخدار، راش، بلوط و آزاد بودند ریشه کن کرده اند.

عامل بروز کشند قرمز خلیج فارس شناسایی شد

یکشنبه ۴ تیرماه یک کارشناس محیط زیست از شناسایی ویروس از بین برنده میکرو جلبکهای سبز که از عوامل بروز کشند قرمز در آبهای خلیج فارس است خبر داد.

زرین شریفیان افزود: یکی از عوامل بروز کشند قرمز در آبهای خلیج فارس از بین رفتن میکرو جلبکهای سبز است که مهمترین عامل نابود شدن این جلبکها نوعی ویروس است که شناسایی شد.

این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: در کشور های حوزه خلیج فارس نیز تا کنون تحقیقی در این مورد انجام نشده و برای نخستین بار باهمکاری پارک زیست فناوری خلیج فارس در مرکز قشم این تحقیق در اوکراین انجام شد.

به گفته وی، یکی دیگر از اقداماتی که با کمک میکرو جلبک های سبزمی توان انجام داد تولید بایو بنزین، بایو اتانول و بایو گاز است که عاری از هر گونه آلودگی بوده و در بسیاری از کشور ها به عنوان جایگزین سوختهای فسیلی استفاده می شود.

افزایش دو برابری پرندگان مهاجر تالاب انزلی

در این روز مدیرکل محیط زیست گیلان اعلام کرد: امسال جمعیت پرندگان مهاجر استان گیلان به خصوص تالاب انزلی تقریبا دوبرابر سال گذشته بود که علت آن سرمای به موقع و بارندگیهای مناسب، حفاظت بهتر از عرصه های تالابی و پروژه های تصفیه خانه‌های پسابهای صنعتی در حوضه آبریر بالا دست است.

امیر عبدوس افزود: اعبتارات عمرانی برای احیا تالاب انزلی ۹۰ میلیارد تومان در پنج سال است که پرداخت آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده اما برای سال ۹۱ هنوز اعتباری تخصیص داده نشده است. بخشی ازاین اعتبارات عمرانی است و بخشی میدانی که اعتبارات عمرانی برای تالاب انزلی ۹۰ میلیارد تومان در پنج سال است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شده اظهار داشت: در سال اول این طرح هفت میلیارد تومان و در سال دوم هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعبتار اختصاص داده شد اما برای سال ۹۱ هنوز هنوز ضوابط بودجه ابلاغ نشده و اعتباری تخصیص داده نشده است.

هوای پایتخت از ابتدای امسال ۶۰ روز سالم را سپری کرده است

دوشنبه ۵ تیر ماه مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: تهران از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۰ روز را با هوای سالم و ۳۷ روز را با هوای ناسالم سپری کرده است.

رسول علی اشرفی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ روزی هوای پایتخت در شرایط پاک نبوده است افزود: در سال ۹۰ در همین مدت هوای تهران ۵۸ روز در شرایط ناسالم و ۳۹ روز در شرایط سالم بوده است.
به گفته وی، در سال ۹۱ هوای تهران از نظر آلاینده منواکسید کربن تا کنون ۹۵ روز پاک و دو روز سالم راسپری کرده در حالیکه سال گذشته در همین مدت پایتخت ۹۶ روز پاک و یک روز ناسالم را گذرانده بود.

مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا

در این روز جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گردوغبار استان تهران برگزار شد. در این نشست که با حضور محمودی معاون عمرانی استاندار تهران و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران انجام شد بر موضوع انجام بندهای مصوب برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که قبلاً‌ به دستگاههای اجرایی و نظارتی استان ابلاغ شده بود تأکید شد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: برای تجهیز تعداد ۶ اتوبوس آمبولانس اورژانس تهران مبلغ یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استان برای سال ۹۱ تصویب و مورد تائید قرار گرفت.

رسول علی اشرفی پور با اشاره به مصوبه مورخ شانزدهم اسفند ماه سال ۹۰ هیأت دولت در خصوص ۲۲ بند برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و هفت کلانشهر دیگر اظهار داشت: با توجه به اهمیت کار دبیرخانه کارگروه موضوع نامه های ارسالی به دستگاههای اجرایی استان در خصوص تکالیف مربوطه را مطابق با مصوبه ابلاغی هیئت دولت پیگیری مستمر خواهد کرد. لذا شایسته است دستگاههای اجرایی مطابق نامه های ارسالی به تکالیف قانونی خود توجه ویژه داشته و نسبت به تحقق اهداف آن کوشا باشند. اما در این جلسه بر خلاف وعده های مدیر کل محیط زیست استان تهران مبنی بر پیگیری اجرا شدن خروج خودرو های فرسوده توسط پلیس گزارشی در این خصوص ارائه نشد.

منشور جامع توسعه پایدار در اجلاس ریو + ۲۰ تصویب شد

سه شنبه ۶ تیر ماه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: منشور جامع توسعه پایدار در ۶ فصل و در قالب ۲۸۳ بند در اجلاس ریو + ۲۰ تصویب شد.

محمد جواد محمدی زاده در نشست خبری افزود: این سند بر خلاف گذشته یک منشور بسیار کاملی است که تمام موضوعات جوامع بشری از جمله حقوق بشر ، خانواده ، تربیت فرزندان و زنان در آن مطرح شده است در حالی که در اسناد قبلی فقط به موضوعات خاص زیست محیطی پرداخته شده بود.

وی با اشاره به اینکه بحث توسعه پایدار بر سه پایه مسایل اجتماعی ، اقتصادی و محیط زیست استوار است گفت: در این سند این سه موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته است.

محمدی زاده خاطرنشان کرد که میزان توسعه در ایران بیش از متوسط جهانی است از این رو باید این توسعه پایدار و متوازن باشد و نباید به قیمت از بین رفتن محیط زیست باشد.

فقط ۳۲ درخت قطع می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست اظهار داشت: بر خلاف ادعای برخی مبنی براحداث جاده ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض پنج متر در این جنگل صادر شده است.

وی افزود: در ابتدا گزینه ای که برای احداث این مسیر از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت پیشنهاد شد به دلایل زیست محیطی مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.در آن طرح حدود ۲۴ کیلومتر از مسیر جاده از مناطق جنگلی عبور می کرد و به دنبال آن اثرات مخربی بر محیط زیست ایجاد می شد. از این رو سازمان محیط زیست با آن مخالفت کرد و قرار شد طرح دیگری که حداقل تخریب را به دنبال دارد، اجرا شود.

محمدی زاده گفت افزود: برخی از رسانه ها اعلام کردند گونه های درختی کمیاب سرخدار در مسیر احداث این جاده قرار دارند که با عملیات جاده سازی آنها از بین می روند در حالی که حتی یک گونه از این درختان با ارزش در مسیر احداث این جاده وجود ندارد.

به گفته وی، گونه های با ارزش در فاصله ۷ تا ۹ کیلومتری این جاده در منطقه پونه آرام و افرا تخته قرار دارند و به هیچ عنوان اجازه تخریب زیستگاه های این گونه های نادر از سوی سازمان محیط زیست داده نمی شود.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه هدف اصلی ساخت جاده در این منطقه ویلاسازی است اظهار داشت: به هیچ عنوان در این منطقه اجازه تغییر کاربری و توسعه داده نمی شود.

جاده گزوئیه فقط ترمیم می شود

در این روز همچنین رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: جاده گزوئیه تعریض و آسفالت نمی شود بلکه فقط ترمیم می شود.

محمدی زاده افزود: این جاده محور مواصلاتی ۱۷ روستا به شهر است و اهالی این روستاها برای نیازهای شهری خود مانند نیاز های درمانی، اداری و فروش محصولاتشان بایستس چندین مرتبه در روز از این جاده عبور کنند.

به گفته وی، در این جاده شکستگیهای متعددی در طول مسیر وجود دارد که موجب ناایمن شدن این محور شده و بنا بر درخواست اهالی این منطقه سازمان محیط زیست تنها مجوز ترمیم و ایمن سازی این جاده را داده است.

محمدی زاده اظهار داشت: هیچ گونه مجوزی برای تعریض و یا آسفالت این جاده داده نشده و فقط کمی طولانی تر می شود که البته زیستگاه یوزپلنگ را دور می زند و از ارتفاعات عبور می کند.

وزارتخانه‌های جهاد و نفت تنها به ۱۰ درصد تعهدات خود برای کاهش گرد و غبار عمل کردند

چهارشنبه ۷ تیر ماه قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: باید در یک دوره پنج ساله سالانه ۲۰۰ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی در کانونهای داخلی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود که این کار از سال گذشته آغاز شد اما متاسفانه وزارت جهاد و نفت از برنامه عقبند و تاکنون فقط ۱۵ هزار هکتار یعنی به ۱۰ درصد تعهدات خود عمل کرده‌اند.

علی محمد شاعری افزود: ۹۰ درصد کانونهای گرد و غبار خارجی و ۱۰ درصد داخلی است که باید با جدیت بیشتر حداقل کانونهای گرد و غبار داخلی را مهار کنیم.

وی در ادامه به تعهد وزارت نیرو در تامین حق آبه تالاب هورالعظیم و شادگان اشاره کرد و گفت: البته بخشی از حق آبه ها تامین شد اما هنوز ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار زمین خشک از این تالاب ها در ایران وجود دارد زیرا وزارت نیرو تا حالا حق آبه های این تالاب ها را به طور کامل تامین نکرده است همانطور که حق آبه دریاچه ارومیه را تامین نکرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.