اعلام سه شرط از سوی اشتون برای ادامه مذاکرات: توقف غنی‌سازی۲۰درصد، تحویل ذخایر و تعطیلی فردو

به گزارش خبرآنلاین، نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران اعلام کرد که زمانی برای مذاکرات بعدی بین دو طرف تعیین نشد.
بنا بر گزارش هایی که ایسنا و مهر از نشست خبری کاترین اشتون منتشر کرده اند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب پس از پایان مذاکرات مسکو در یک نشست خبری با بیان این که ما در مذاکرات قبلی درخواست کردیم که ایران غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد را تعلیق و سایت فردو را تعطیل و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد را از ایران خارج کند تصریح کرد: ما اعلام کردیم این را به عنوان اقدام اعتماد ساز از ایران قبول می‌کنیم. ایران به ۳+۳ پاسخ داد. ما هم در بغداد پاسخ جامعی به مسایلی که ایران مطرح کرده بود دادیم. ما موضع مان را به تفصیل بیان کردیم.
او با اشاره به مذاکرات مسکو ادامه داد: ما در پنج نشست عمومی در مذاکرات دیروز و امروز و ملاقات‌های دوجانبه بر روی خیلی از مسایل کار کردیم. اما واضح است که بین مواضع دو طرف به لحاظ محتوایی فاصله زیادی وجود دارد. از این رو یک نشست در ۳ جولای (۱۳ تیر) در سطح کارشناسان خواهیم داشت تا کمک کند به ۳+۳ و پاسخ‌های ایران را دریافت کنیم و مسایلی که توسط ایران در طول مذاکرات بیان شده است را بررسی کنیم. بعد این دیدار در سطح معاونان اشمید و باقری خواهد بود و بعد من مستقیم با آقای جلیلی صحبت می‌‌کنم برای این که درباره دیدار سیاسی بعدی تصمیم بگیریم و این که می‌توانیم دیدار داشته باشیم یا نه.
اشتون تاکید کرد: این با ایران است که تصمیم بگیرد که مسیر دیپلماسی موفق شود یا نه و آیا آماده است که بر سر گام‌های مشخص توافق شود یا نه.
وی در پاسخ به رویترز که از او پرسید وجه مشترکی هم در مذاکرات به دست آمد گفت: در نشست دوجانبه‌یی که با آقای جلیلی داشتم گفتیم که هیچ کس در آن سالن نمی‌خواهد صرفا مذاکره برای مذاکره داشته باشد. آن‌ها برای اولین‌بار درباره محتوا صحبت کردند اما هنوز راه طولانی داریم و مطمئن هستم جلیلی با من موافق است.
وی در پاسخ به این که جدول زمانی ملاقاتش با جلیلی درآینده چیست؟ اظهار کرد: این بستگی دارد که چه اتفاقی می‌افتد و آن‌ها در برداشتن سه گام مورد نظر ما چه پاسخی می دهند. قرار است در سوم جولای بحث‌های فنی به تفسیر صورت گیرد و کارشناسان دو طرف صحبت کنند مخصوصا این که پاسخ‌های ایران را بشنویم. ضروری است این گفت‌وگوها صورت گیرد تا همدیگر را بهتر بفهمیم.
اشتون در پاسخ به سوال دیگر که با توجه به نبود مشترکات چرا به مذاکرات ادامه می‌دهید؟ گفت: بعد از این که اولین پاسخ محتوایی را دریافت کردیم دیدیم که بهترین راه بحث کردن است تا به لحاظ فنی همدیگر را بفهمیم. پاسخ‌ها در مقاطع مختلف متفاوت است و باید دید به لحاظ فنی و تکنیکی چه معنایی دارند. ما باید کارشناسان‌مان را درگیر کنیم و بعد تصمیم بگیریم که باید در سطح معاونان نشست داشته باشیم یا نه.
به گزارش مهر به مسکو اشتون در مصاحبه مطبوعاتی خود در پایان مذاکرات گفت:امروز تاکید می کنم که ایران باید ۳ گام برای اعتماد سازی جهانی انجام دهد.اول توقف غنی سازی ۲۰ درصد و دوم تعطیلی تاسیسات فردو و سوم هم تحویل دادن ذخایر غنی سازی شده .
وی با بیان اینکه ما آماده ایم تا به پیشرفت برسیم درباره مذاکرات امروز و دیروز اظهار داشت: ما به پیشنهادات ایران پاسخ جامعی دادیم. امروز نظر خودمان را به ایران صریح و دقیق بیان کردیم.
وی همچینن تصریح کرد:بعد از ۵ نوبت هنوز فاصله زیادی بین ما و ایران و جود دارد و من مطمئنم آقای جلیلی هم در این باره با من هم عقیده است. اما در نهایت به این توافق رسیدیم که سطحی برای کار کارشناسی تعریف کنیم تا به گروه ۱+۵ کمک کند حرفهای ایران را بفهدو حرفهای ما را هم به آنها بزند. این نشست کارشناسی در ۳ ژولای در استانبول برگزار خواهد شد. در سطح معاونین هم قرار شد بین معاونین دیداری برگزار شود و در نهایت من با آقای جلیلی تماس می گیرم ببینم چشم انداز آینده چیست و می توان نشست چند جانبه برگزار کرد یا خیر!؟
اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز که پرسیده بود آیا شما با ایران هیچ وجه اشتراکی داشتید یا نه گفت:من به آقای جلیلی هم گفتم که هیچ یک از اعضا گفت وگو برای گفت وگو را نمی خواهند. اما آنها برای اولین بار درباره محتوا صحبت کردند و ما امروز متوجه شدیم که فاصله زیادی با هم داریم.در هر صورت بحث های کارشناسی استانبول کمک می کند به تفاهم بیشتری برسیم.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.