اعلام شرایط بومی گزینی در کنکور ۹۱

جام جم آنلاین: معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور جزییات بومی گزینی داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۱ در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی، بین‌الملل و دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را تشریح کرد.

 سید جلال طباطبایی به ایرنا گفت:‌ بومی گزینی یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۹ است و امسال نیز مطابق قانون در آزمون سراسری اعمال می‌شود.

وی با بیان این‌که رشته‌های آزمون سراسری به چند دسته استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری تقسیم بندی می‌شوند، توضیح داد: آن دسته از رشته‌هایی که در دانشگاه‌های بیش از ۹۰ درصد استانها دایر باشند رشته‌های استانی تلقی می‌شوند، رشته‌هایی که در اغلب استان‌های کشور وجود نداشته اما در چند استان مجاور که به عنوان ناحیه بومی تلقی می‌شوند موجود باشند رشته‌های ناحیه‌ای هستند.

طباطبایی ادامه داد: عنوان قطبی به رشته‌هایی اطلاق می‌شود که در اکثر نواحی بومی وجود نداشته اما در چندناحیه بومی مجاور که یک قطب بومی به شمار می‌آید موجود هستند و رشته‌های کشوری نیز آن دسته از رشته‌هایی هستند که در اغلب قطب‌ها وجود ندارد و فقط در تعداد محدودی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور دایر هستند.

وی در مورد تعیین معیارهای بومی بودن هر داوطلب در استان‌های مختلف توضیح داد: درصورتیکه محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای دیپلمه‌های نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک بخش، شهر یا استان باشد داوطلب بومی آن بخش، شهر یا استان تلقی خواهد شد.

معاون سازمان سنجش توضیح داد: درصورتیکه محل اخذ مدرک دیپلم سه سال آخر تحصیل داوطلبان در یک بخش، شهر یا استان نباشد بخش، شهر و استان محل تولد وی برای بومی گزینی وی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: داوطلبانی که محل سه سال آخر دبیرستان آنها در خارج کشور باشد نیز بومی محل تولد خود محسوب می‌شوند و چنانچه محل سه سال آخر دبیرستان و محل تولد آنها در خارج کشور باشد تهران به عنوان استان بومی آنها درنظر گرفته خواهد شد.

طباطبایی درمورد نحوه اعمال بومی گزینی در دوره‌های روزانه گفت: پذیرش دانشجو در دوره روزانه رشته‌های پرمتقاضی کنکور که شامل مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، حقوق، روانشناسی و حسابداری هستند پس از کسر سهمیه رزمندگان، به صورت ۶۰ درصد گزینش بومی و ۴۰ درصد گزینش آزاد صورت می‌گیرد و درصورت تکمیل نشدن ظرفیت اختصاصی به رزمندگان، نیمی از این ظرفیت به داوطلبان بومی و نیمی به داوطلبان آزاد تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: در دیگر رشته‌های دوره روزانه نیز پس از کسر سهمیه ۴۰ درصدی رزمندگان، ۸۰ درصد به صورت بومی و ۲۰ درصد به صورت گزینش آزاد خواهد بود و درصورتیکه سهمیه رزمندگان تکمیل نشود باقیمانده ظرفیت به طور کامل به داوطلبان بومی اختصاص خواهد یافت.

به گفته طباطبایی بومی گزینی در دوره‌های شبانه و نیمه حضوری به صورت بومی استانی اعمال می‌شود و ۸۰ درصد به داوطلبان بومی استان اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان این‌که بومی گزینی در موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی به صورت بومی ناحیه‌ای خواهد بود گفت: ۸۰ درصد ظرفیت پذیرش این دانشگاه‌ها برای داوطلبان بومی ناحیه‌ای درنظر گرفته شده است.

معاون سازمان سنجش درمورد بومی گزینی رشته‌های دانشگاه پیام نور نیز توضیح داد: حدود‌ ۷۰ درصد از ظرفیت رشته‌های مراکز یا واحدهای دانشگاه پیام نور در هر شهرستان به داوطلبان بومی آن شهرستان و حدود ۳۰ درصد به داوطلبان بومی شهرستان‌های تحت پوشش مرکز یا واحدهای پذیرنده تخصیص می‌یابد.

وی تاکید کرد: گزینش در دوره‌های مجازی و بین‌الملل به صورت کشوری است و بومی گزینی در آنها اجرا نمی‌شود.

بومی گزینی در آزمون سراسری با اهداف مختلفی همچون کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان با توجه به کمبود خوابگاه‌های دانشگاه ها، کاهش مهاجرت‌های درون کشوری و استفاده از توان دانشجویان مستعد هر منطقه و استان درهمان منطقه و استان به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.