اعلام نرخ پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی، دلیل اصلی افزایش قیمت‌هاست

۱۰م اسفند ،

ندیمی با اشاره به تأثیر معکوس پیش‌فروش سکه بر این بازار:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاثیر معکوس پیش‌فروش سکه بر این بازار، گفت: دو موضوع میزان عرضه و تقاضا و میزان مابه‌التفاوت قیمت سکه در بازار و بانک مرکزی سبب شده پیش‌فروش سکه تأثیری در کنترل بازار سکه و طلا نداشته باشد.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ تأثیر معکوس پیش‌فروش سکه بر بازار طلا و سکه، گفت : اتفاق اول قیمت‌گذاری با قیمت پایه است، یعنی تا زمانی که با عرضه، قیمت پایه را تحت‌تأثیر قرار ندهیم، این اقدام سبب تعدیل قیمتها نمی‌شود، در پیش‌فروش سکه نیز زمانی که دولت قیمت یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان را به عنوان کف قیمت سکه انتخاب می‌کند، این طبیعی است که بازار واکنش کاهش قیمت نداشته باشد .
 
وی درادامه افزود: دومین عامل میزان عرضه است و عرضه محدود سکه از سوی بانک مرکزی یک علامت است که خود بر افزایش نرخ سکه در بازار تأثیر‌گذار بوده، بنابراین زمانی که برای قیمت‌ها یک تعریف می‌گذاریم و برای عرضه تعریف دیگری، نتیجه آن خواهد شد که تقاضای نامحدود را نمی‌توانیم کنترل کنیم .
 
عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه تصریح کرد: از این‌رو زمانی که نتوانیم عرضه را در حد تقاضا داشته‌ باشیم، علامت آن گرانی خواهد بود، لذا مجموعا دو موضوع میزان عرضه و تقاضا و میزان قیمت بازار و بانک مرکزی سبب شده پیش‌فروش سکه تأثیری در کنترل بازار سکه و طلا نداشته باشد.
 
ندیمی با بیان اینکه اگر هدف دولت از پیش‌فروش سکه جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه و مدیریت آن  باشد، گفت:  اگر هدف این باشد، می‌توانیم بگوییم دولت موفق عمل کرده، اما اگر هدف کنترل بازار بوده باشد این رویکرد با این نتیجه سازگار نبوده، یعنی هدف‌گذاری به قصد کاهش قیمت موفق عمل نکرده است .
 
عضو کمیسیون اقتصادی در خاتمه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد بیشترین هدف دولت جمع‌آوری نقدینگی مردم با هدف مدیریت جهت رفع مشکلات بوده که امیدواریم نقدینگی‌ها در راه درستی سرمایه گذاری شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.