اعلام همکاری پژوهشی شرکت ملی نفت با ۶ دانشگاه معتبر کشور

اعلام همکاری پژوهشی شرکت ملی نفت با ۶ دانشگاه معتبر کشور

معاون برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران از همکاری این شرکت با کنسرسیومی متشکل از ۶ دانشگاه معتبر کشور به منظور انجام بخشی از کارهای پژوهشی طرح ازدیاد برداشت منابع هیدروکربوری خبر داد.
کریم زبیدی، معاون بررسی طرح های منابع هیدروکربوری نفت و گاز مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به  این که بر اساس برنامه پنجم توسعه، باید حداقل یک درصد به ضریب بازیافت از مخازن کشور افزوده شود گفت: پروژه ازدیاد برداشت که به خصوص طی یکسال گذشته با جدیت بیشتری در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است، شامل دو بخش پژوهشی و اجرایی است که اگرچه بخش عمده ازدیاد برداشت در حوزه اجرایی است اما بخش پژوهشی این فرایند نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زبیدی با بیان اینکه دانشگاه های نامبرده، هم اکنون در حال تهیه شرح کار و ارائه پروپوزال مربوطه به شرکت ملی نفت ایران هستند، تصریح کرد: خوشبختانه مدتی است تمرکز بر روی موضوع ازدیاد برداشت از حالت حاشیه ای خارج شده و به صورت جدی در سطح وزارت نفت و شرکت ملی نفت پیگیری می شود و افزایش همکاری با دانشگاه ها، تشکیل کمیته مشاوره مهندسین مخازن و تشکیل کمیته افزایش یک درصدی ضریب بازیافت، در این راستا صورت گرفته است.

وی در این زمینه، به همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی متشکل از ۶ دانشگاه معتبر کشور خبر داد و افزود: با همکاری دانشگاه های صنعت نفت، صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، سهند تبریز و شیراز، بخشی از کارهای پژوهشی پروژه ازدیاد برداشت به صورت هدفمند دنبال می شود.

معاون بررسی طرح های منابع هیدروکربوری مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در خصوص وظایف کمیته افزایش یک درصدی ضریب بازیافت توضیح داد: این شرکت با تشکیل کمیته ای متشکل از مجرب ترین متخصصان مخزن، هدف افزایش یک درصدی ضریب بازیافت را در برنامه پنجم توسعه دنبال می کند که در این کمیته، متخصصان ایرانی فعال در صنعت نفت داخل و خارج از کشور، حضور می یابند و راهکارهای مقتضی جهت افزایش ضریب بازیافت مخازن را مورد بررسی قرار می دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به طولانی شدن عمر مخازن و افت طبیعی ناشی از آن، برنامه ریزی جهت ازدیاد برداشت از مخازن، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در مسیر تحقق این هدف، نباید از هیچ تلاشی فروگذار شود.

زبیدی خاطر نشان کرد: البته کمیته مشاوره مهندسین مخازن نیز در سطح شرکت ملی نفت ایران فعال است که تصمیم گیری های مهم در زمینه های مختلف اعم از مخازن، زمین شناسی، مهندسی بهره برداری، پتروفیزیک، فراورش و مسائلی از این دست با رایزنی و مشاوره متخصصان این کمیته صورت می گیرد.

همکاری پژوهشی

 

شرکت ملی نفت

 

دانشگاه معتبر کشور

 

دانشگاه


پورتال اخبار دانشگاهی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.