اعمال سیاست‌های جدید ارزی از فردا

اعمال سیاست‌های جدید ارزی از فردا | چاپ |
چهارشنبه ۲۹ شهریور ساعت ۰۰:۵۵

بینا- همزمان با تحولات روزهای اخیر بازار ارز ، دیروز جزئیاتی از برنامه جدید برای تعیین قیمت ارز اعلام شد.
به گزارش بینا، با وجود آن‌که محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران دو روز پیش از منتفی شدن بورس ارز و اجرای برنامه‌های جایگزین جدید برای کنترل قیمت ارز در روزهای آینده خبر داده بود، دیروز برخی مقامات بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه قطعی دولت برای راه‌اندازی بورس ارز خبر دادند.اما در لابه‌لای این اظهارات نشانه‌های روشنی از برنامه‌های جایگزین دولت برای بورس ارز اعلام شد و به نوعی پیش‌بینی رئیس اتاق ایران را محقق کرد. بر این اساس ظاهرا دولت تصمیم دارد نرخ جدید و سومی را برای ارز وارداتی در نظر بگیرد و نظارت دقیقی را بر واردات کالاهای با ارز مرجع اعمال کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه از تصمیم جدید کارگروه ویژه مجلس و دولت خبر داد و گفت: با ابلاغ تصمیم این کارگروه از سوی رئیس‌جمهور، از روز پنجشنبه هفته جاری (فردا)‌ ارز ۲‌درصد زیر قیمت بازار آزاد برای افرادی که ثبت سفارش کرده‌اند، عرضه می‌شود.
براساس گزارش خانه ملت، موسی‌الرضا ثروتی اظهار کرد: در نشست بیست و هشتم شهریورماه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، رئیس کمیسیون گزارشی از نشست اخیر کارگروه ویژه میان دولت و مجلس ارائه کرد. نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان افزود: در این کارگروه که سه نفر از نمایندگان مجلس یعنی غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدحسن ابوترابی‌فرد و رضا عبداللهی به همراه تیم اقتصادی دولت حضور داشتند، تصمیمات مهم ارزی اتخاذ شد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین تصمیم کارگروه ارزی مجلس و دولت این بود که ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار آزاد برای افرادی که ثبت سفارش می‌کنند، از طریق بانک‌ها و بانک مرکزی پرداخت ‌شود.
ثروتی با بیان این‌که هر روز از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها نرخ ارز آزاد اعلام و مشخص می‌شود، تصریح کرد: همان‌طور که در خارج از کشور روزانه نرخ نفت و طلا اعلام می‌شود، قرار شد نرخ ارز هم به همین ترتیب اعلام و ۲ درصد زیر این نرخ به متقاضیان ارز داده شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: افرادی که متقاضی بوده و قصد ثبت سفارش دارند،با مشخص شدن بانک‌های عامل می‌توانند در سیستم رایانه‌ای بانک مرکزی سفارش خود را ثبت و ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار دریافت کنند.

تدابیر ویژه برای‌توقف افزایش نرخ‌ارز
همزمان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: برای نظارت بر عرضه و تقاضای ارز یک نوع کد رهگیری اعمال می‌شود.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه اخیر مشترک دولت و مجلس در مورد ساماندهی نرخ ارز گفت: در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته و قرار شد ارز از ناحیه بانک مرکزی در بازار عرضه شود و محدودیت یک ماه گذشته که اعمال شده بود برای عرضه ارز برطرف شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: بر این اساس عمده ارزهای ناشی از درآمد بخش‌های دولتی و شرکت‌های دولتی و نیز ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی از طریق بانک مرکزی عرضه خواهد شد.
وی تأکید کرد: همچنین قرار شد شرکت نفت که یک سهمیه ۵‌/‌۱۴ درصدی از درآمدهای ارزی دارد آن بخشی از این سهمیه را که نیاز دارد تا به صورت ریالی مصرف کند از طریق بانک مرکزی ارائه کند یا صندوق توسعه ملی که برای تبدیل ۲۰ درصد منابع خود برای اختصاص به کشاورزی، صنعت و آب ریال نیاز دارد و همچنین ارز به دست آمده از شرکت‌های پتروشیمی دولتی و سایر بخش‌های دولتی که ارز در اختیار دارند از طریق بانک مرکزی به بانک‌های خاصی که تعیین می‌شود و نیز صرافی‌های وابسته به بانک‌ها عرضه خواهد شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: به این ترتیب تقاضا و عرضه ارز به صورت اصلی و واقعی ارائه شده و پاسخ تقاضاها داده می‌شود، بنابراین تقاضای دلالی و سفته‌بازی از بین می‌رود و انتظار بر این است که قیمت ارز به سمت کاهش حرکت کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: این یک گام برای ساماندهی بازار ارز است که اگر موفق شود در گام بعدی بورس ارز راه‌اندازی می‌شود.
مصباحی‌مقدم درباره ارز ۱۲۲۶ تومانی مرجع گفت: این ارز متعلق به کالاهای اساسی و دارو که از نظر گروه‌بندی در اولویت یک و دو قرار می‌گیرد، است؛ کالاهایی مانند گندم، جو، خوراکی‌ها و دارو در اولویت یک و دو قرار دارد، هرچند ۹۵ درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد این‌که آیا نظارت برای عرضه کالاهایی که با ارز ۱۲۲۶ تومان وارد می‌شود، انجام خواهد شد، گفت: برای این منظور دریافت و پرداخت ارز با کد رهگیری انجام می‌شود تا کالایی که با ارز مرجع وارد کشور می‌شود، با همان قیمت فروخته شود.
مصباحی‌مقدم در مورد کسانی که مبادله تهاتری و واردات در مقابل صادرات انجام می‌دهند، گفت: اگر کسی بخواهد از درآمد صادرات استفاده کرده و در کنار آن ثبت‌سفارش واردات کالا انجام دهد به همان نرخ بازار آزاد ارز عرضه می‌کند.
وی تأکید کرد: با این ابتکار دولت و مجلس انتظار می‌رود روند افزایش نرخ ارز متوقف شده و روند کاهشی شروع شود.

آغاز به کار پورتال ارزی
در همین حال، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام آغاز به کار رسمی فاز جدید پورتال ارزی از ابتدای مهر سال جاری، گفت: با این کار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف می‌شود. محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: فاز جدید پورتال ارزی را به این منظور راه‌اندازی می‌کنیم که از زمان ثبت سفارش کالا و مهر خوردن فرم دریافت نرخ ارز مرجع که به بانک می‌آید، بتوان از طریق سیستم بانکی برخی کنترل‌ها را در این زمینه اعمال کرد.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید بتواند در این بخش نظارت‌های خود را اعمال کند و اینطور نباشد که کالایی ثبت سفارش و ال‌سی آن باز شود ولی کالا وارد کشور نشود، در حالی که ارز به نرخ مرجع گرفته باشد. بهمنی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم در قالب پورتال ارزی جلوی انجام واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد ارز در داخل کشور را بگیریم و بر آن نظارت داشته باشیم. وی ادامه داد: فاز اول کار راه‌اندازی شده است و از ابتدای مهر سال جاری، دقیقا ورود کالا به کشور در قالب این پورتال رصد می‌شود.
پورتال ارزی دارای هشت سامانه نمایش اطلاعات گواهی ثبت آماری، مشاهده روزانه نرخ ارز، نمایش ثبت سفارشات بازرگانی، مدیریت تسهیلات حساب ذخیره ارز، نمایش اطلاعات گمرک و ترخیص کالا، مدیریت دریافت و پرداخت ارز و نمایش اطلاعات اعتبارات و بروات اسنادی است. پورتال ارزی امکان مشاهده ثبت سفارشات را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک فراهم می‌آورد و هر یک از این نهادها در آن دارای سامانه مستقلی هستند.

زمان راه‌اندازی بورس ارز ابلاغ نشده است
از سوی دیگر، رئیس اداره بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بانک مرکزی هنوز زمان راه‌اندازی بورس ارز را به طور رسمی به سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ نکرده است، این در حالی است که دو روز پیش اخبار متناقضی درباره توقف یا تعویق راه‌اندازی بورس ارز منتشر شد.محمودرضا خواجه‌نصیر در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان این‌که ‌سازمان بورس و اوراق بهادار روند اجرایی کردن بورس ارز را آغاز کرده است، افزود: کارگروه بورس ارز به عهده بانک مرکزی است. وی ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار زیرساخت‌های بورس ارز را طراحی کرده و تعاملات مورد نظر را نیز انجام داده است.
رئیس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان آن که تا امروز فرآیند راه‌اندازی بورس ارز به طور مشخص متوقف نشده است، گفت: هر چند از ابتدا زمان‌بندی‌های متفاوتی برای راه‌اندازی بورس تعیین شده بود اما زیرساخت‌های آن برای راه‌اندازی در شهریور ماه آماده شده بود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.