اعمال محدودیت شدید برای گردشگران در زیستگاه ببرهای هند

دیده بان حقوق حیوانات: به رغم آزادی فعالیت‎های گردشگری در زیستگاه ببرهای هند، این فعالیت‎ها با اعمال مقررات ویژه‌ای محدود شده‌‌است. قانون منع فعالیت‌های گردشگری در سه منطقه زیستگاه اصلی ببرهای هند که درماه‌های گذشته صادر شده بود ازسوی دیوان عالی کشور هند لغو شد اما گردشگران از این پس می‌توانند تحت شرایط خاصی دوباره به این مناطق وارد شوند.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی هرچند که مقررات منع گردشگری در سه منطقه زیستگاه ببر درهند لغو شد، اما مقامات هند اعلام کردند که آزادی فعالیت‌های گردشگری دراین مناطق با اعمال مقررات محدود کننده‎ای برای گردشگران همراه است.

قانون منع فعالیت‌های گردشگری در سه منطقه زیستگاه اصلی ببرهای هند که درماه‌های گذشته صادر شده بود ازسوی دیوان عالی کشور هند لغو شد اما گردشگران از این پس می‌توانند تحت شرایط خاصی دوباره به این مناطق وارد شوند.

دولت ضمن اعلام این خبر دستورالعمل‌های محدود کننده‌ای نیز برای تهیه یک طرح گردشگری برمبنای خطوط راهنمای مورد نظر از سوی دفتر ملی حفاظت از ببرهای هند، صادر کرده است. به عنوان مثال زمان شروع ثبت نام‌ها برای زیستگاه‌ها محدود و مثلا برای سال جاری از ۱۹ اکتبر مشخص شده‌است.

در طرح جدید گردشگری در زیستگاه ببرهای هند، تنها امکان دسترسی به ۲۰ درصد از نواحی مرکزی را به توریست‌ها می‌دهد. روستاها و جوامع محلی ساکن در این مناطق نیز تنها تحت ضوابط سخت گیرانه‎ای می‌توانند دست به ایجاد یا افزایش تسهیلات اقامتگاهی موجود درمحل بزنند

همچنین ایجاد هرگونه تسهیلات گردشگری در مسیرهای اتصال یا راهروهای این زیستگاه‎ها، ممنوع است. فعالیت‌های محدود در چارچوب اکوتوریسم نیز هرچند مجاز اعلام شده اما صرفا به نواحی پیرامون جنگل‌ها و دربخش زمین‌های کشاورزی محدود شده است.

همچنین برخی مسیرهای تازه برای گردشگران تعریف شده که تنها امکان دسترسی به ۲۰ درصد از نواحی مرکزی را به توریست‌ها می‌دهد. روستاها و جوامع محلی ساکن در این مناطق نیز تنها درصورت کسب تاییدیه از ” کمیته‌های توسعه اکو” می‌توانند دست به ایجاد یا افزایش تسهیلات اقامتگاهی موجود در محل بزنند.

سه زیستگاه مورد نظر ببرها از شلوغ‎ترین مقصدهای گردشگری ببر وحیات وحش در هند است که سالانه هزاران بازدید کننده دارد.

در سال‌های اخیر به دلیل ایجاد هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری در نزدیکی زیستگاه‌های ببر بنگال، محیط زندگی آنها کوچکتر شده و حضور طبیعت‌گردان نیز باعث نابودی گیاهان و جانورانی شده که طعمه‌ببر بنگال می‌شوند. فشار ناشی از حضور گردشگران در سال‌های اخیر نقش مهمی در کاهش شدید تعداد ببرهای هند داشته است که از جمله نمادهای ملی هند به شمار می‌رود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.