اعمال مشوق‌های مالی جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی

۰۸اردیبهشت،

62.10.84.jpg

یکی از اصلی‌ترین اهداف طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها، اعمال صرفه‌جویی در مصرف جامعه بود. صرفه‌جویی در محورهای مختلف به خصوص در استفاده از انرژی تا استفاده از انرژی و برق به حالتی منطقی استاندارد برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماده ۱۳۴ قانون پنجم توسعه به منظور اعمال صرفه‌جویی، تشویق و حمایت از مصرف‌کنندگان در راستای منطقی‌کردن و اصلاح الگوی مصرف انرژی و برق، حفظ ذخائر انرژی کشور و حفاظت از محیط زیست به وزارتخانه‌های نیرو، نفت و صنعت، معدن و تجارت اجازه داده است، نسبت به اعمال مشوق‌های مالی جهت رعایت الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی و هم‌چنین تولید محصولات کم‌مصرف و با استاندارد بالا اقدام کنند.

منابع مالی مورد نیاز اجرای این ماده که دستورالعمل آن باید حداکثر تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای اقتصاد برسند از محل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های مذکور و یا فروش نیروگاهی و سایر دارایی‌ها از جمله اموال منقول و غیرمنقول، سهام و سهم‌الشرکه وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن در قالب بودجه سنواتی تامین می‌شود.

این ماده در سه تبصره ادامه می‌یابد. تبصره اول مقرر کرده است کلید محصولات و تجهیزات انرژی‌بر وارداتی مشمول رعایت استاندارد اجباری می باشند و گمرک موظف به رعایت مفاد این ماده است.

تبصره دوم به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده است برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی با حفظ و عدم کاهش میزان بهره‌مندی قبلی، نسبت به انعقاد قرار‌داد با بخش‌های خصوصی و تعاونی اقدام نمایند و مبلغ قرار‌داد فقط از محل صرفه‌جویی ناشی از کاهش مصرف تامین خواهد شد.

تبصره سوم نیز وزارت نیرو را مجاز کرده است برای مدیریت بار شبکه کشور در طول برنامه، مشترکین را به کنتور هوشمند مجهز نماید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.