اغراق در آثار تاریخی، جایی ندارد / “مختارنامه” مهمترین اثر ارزشمند تاریخی در ایران/ نبود تسلط در “حریم سلطان” موج می زند

۱۹م آذر ،

سریالهای تاریخی تولیدی در ایران به لحاظ ارزشی مثال زدنی بوده و قابل مقایسه با آثار کشورهای دیگر نیست.

“محمد صادقی” بازیگر سینما و تلویزیون ، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص ساخت سریالهای تاریخی در ایران گفت: بدون تردید به طور اصولی ایران به لحاظ ساخت کارهای تاریخی حرف اول را می زند و تجربیات کسب شده در این سریالها در ساخت سریالهای تاریخ متعدد با تخصص های گوناگون به کار گرفته شده این مسئله را به طور کامل قوام داده است.
وی افزود: آثار تاریخی در حال تولید، به لحاظ ارزشهای تولیدی ما مثال زدنی است و به هیچ عنوان اغراق گویی در کار نیست.
“صادقی” ادامه داد: تدارکات، گروه نور، صحنه، شهرک های سینمایی و آثاری که به مقاطع تاریخی دور و نزدیک اختصاص داشتند به گونه ای ساخته شدند که هنگام مقایسه آنها با تولیدات سایر کشورها برتری تولیداتمان  به روشنی به چشم می خورد.

**”حریم سلطان” با آثار تاریخی ایرانی قابل مقایسه نیست

وی تصریح کرد: مطالعات کتب و منابع مختلف به خصوص در قبال شخصیتهای شناخته شده  مقاطع تاریخی مطرح، وقایع، ابعاد مختلبف و شکل دادن به بازیهای بازیگران در طی سالها کار دشواری نیست.
“صادقی” بیان کرد: آماده سازی این موارد در خصوص فیلم های تاریخی مدت زمان و تلاش بیشتری را می برد و نیاز دارد آن انسانی که به لحاظ زمانی و مکانی فاصله زیادی با ما دارد را پیدا کرده و با تسلط بیشتری به اجرای نقش در آن زمینه بپردازیم.
وی در مقایسه سریال تاریخی “حریم سلطان” با آثار تاریخی ایرانی، اظهار داشت: این کار بازیهای خوب، متمرکز و قابل باوری ندارد و همچنین دیالوگ های سست و بدون محتوا و از منظر دکوپاژ، پیشبرد داستانی، دیالوگ ها محتوای چندانی ندارد و به نظر سازندگان تسلط کافی روی ساخت اثر تاریخی نداشته اما ایران با برتری بیشتر، سریالهای تاریخی را تولید و عرضه می کنند.

**”مختارنامه” اثر تاریخی بسیار ارزنده ای بود

وی در خصوص خاطره انگیزترین سریال تاریخی که تاکنون در آن به ایفای نقش پرداخته، گفت: کاری که بیشترین تلاش و وقت خود را معطوف آن کردم “مجموعه ولایت عشق” به نویسندگی و کارگردانی “مهدی فخیم زاده” بود.
وی دراین باره افزود: مجموعه “ولایت عشق” بدلیل منصوب بودن به امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای برای من دارد و همچنین بسیار دوست داشتنی و خاطره انگیزه است.
“صادقی” بهترین اثر ارزشمند تاریخی درایران را اینگونه عنوان کرد: “مختارنامه” کار بسیار ارزنده‌ای است که زحمات  و  تخصص های مختلفی که زیر چتر تولید این کار صرف آن شده مثال زدنی است.

**دقت مهم ترین عامل در ساخت آثار تاریخی است

“صادقی” مهم ترین عامل در ساخت آثار تاریخی را برای جلوگیری از تحریف تاریخ را اینگونه عنوان کرد: دقت در همه جوانب باید در آثار تاریخی مد نظر قرار گیرد که در مرحله اول این دقت در نوشته و نگارش فیلم نامه است که باید با مستندات و وقایع تاریخی تطبیق داشته باشد و هیچ گونه اغراق و انحرافی در آن دیده نشود که این دقت معطوف به نویسنده می باشد.
وی در این خصوص ادامه داد: در مرحله بعدی تهیه کننده و کارگردان باید این دقت را در مراحل تولید از لحاظ صحنه، فیلمبرداری، تصویر، بازیگری و داشته باشند.
“صادقی” اظهار داشت: البته در بسیاری از مقاطع عکس ها، مستندات زیادی وجود ندارد و از روی حدس‌ها و شواهد موجود کار می کنیم که امکان دارد انطباق صد در صدی وجود نداشته باشد ولی حسن سلیقه، تأمل و زمان صرف شده در جهت ساخت لباس و پوشش ها به جذابیت اثر بسیار کمک می کند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.