اغراق و بزرگ‌نمایی برای بهتر دیده‌شدن

۱۵اردیبهشت،

عکس نوشت/

دیافراگم هر چه بازتر باشد عمق میدان تصویر کمتر خواهد شد، به نوعی بکگراند (پیش‌زمینه) ˝فولو˝تر (ناواضح) می‌شود، در این فریم علاوه بر اغراق صورت گرفته، دیافراگم مسبب بهتر دیده شدن ˝سیاه˝ و جدا کردن سوژه از بکگراند شده است.

گروه عکس هنرآنلاین؛ خانه هنرمندان ایران هفتم اردیبهشت ماه به مناسبت هفته جهانی تئاتر برنامه مفرحی ترتیب داده بود و میهمان بخشی از این برنامه نیز بازیگران نقش “سیاه” بودند تا طنازی کنند.

عکاس با هوشمندی این فریم را ثبت کرده است. چرا که هم با نزدیک شدن به سوژه و هم انتخاب زاویه مناسب توانسته روایت را با قدرت بیشتری بیان کند.

عکس با لنز واید گرفته شده. این لنزها به سبب فاصله کانونی کوتاه و زاویه دید باز که در اختیار دارند این امکان را به عکاس می‌دهند از فاصله نزدیک و متراژ کم عکسبرداری کند. بنابراین با کم کردن فاصله می توان در ابعاد و مقیاس سوژه اغراق کرد؛ عملی که عکاس در این فریم انجام داده است. اغراق و بزرگنمایی در این مورد خاص، هم به طنازی “سیاه” می‌افزاید و هم سبب بهتر دیده شدن وی (جدا کردن سوژه از بکگراند) می‌شود.

در بالا به زاویه مناسب عکاس نیز اشاره کردیم؛ بله، عکاس مکانی را انتخاب کرده است که دیگر “سیاهان” نیز در تصویر دیده شوند. این عمل از آن جهت خوشایند است که می‌تواند عظمت برنامه ترتیب داده شده را نمایان کند.

عکاسی با دیافراگم باز انجام شده. دیافراگم هر چه بازتر باشد عمق میدان تصویر کمتر خواهد شد. به نوعی بکگراند (پیش‌زمینه) “فولو”تر (ناواضح) می‌شود. در این فریم علاوه بر اغراق صورت گرفته که پیش تر گفته شد، مسبب بهتر دیده شدن “سیاه” و جدا کردن سوژه از بکگراند است. دیافراگم نیز همین عمل را شدت می‌بخشد.

انتهای پیام/بهاره اسدی، هنرآنلاین

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.