اغلب مبتلایان iبه ام اس دچار نوع عود کننده یا فروکش یابنده بیماری می باشند

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

بررسی ها نشان می دهد که اغلب مبتلایان iبه ام اس دچار نوع عود کننده یا فروکش یابنده بیماری می باشند و بروز حملات ام اس در آنها در اکثر مواقع غیر قابل پیش بینی است.

حمید بخاری، متخصص مغز و اعصاب درگفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اگر چه در سالهای اخیر بسیاری از بیماری های عفونی و قابل واگیر کنترل شده اند، اما در مقابل بیماری های مزمن iبه نحوه چشمگیری افزایش یافته اند و iبه نوعی بلای جان انسان ها شده اند.

وی با بیان اینکه ام س از جمله مهمترین بیماری هایی است که در سالهای اخیر گسترش یافته است، تصریح کرد: اگر چه در حال حاضر شیوع ام اس در اغلب مناطق دنیا چندان بالا نیست، اما در صورت ادامه روند کنونی ممکن است در آینده این بیماری iبه یک مشکل iبهداشتی مهمی تبدیل می گردد.

نجاری افزود: بیماران ام اسی ممکن است در نوع و شدت بیماری بسیار متفاوت با هم باشند و روند بیماریشان iبه اشکال گوناگون باشد.

وی گفت: در یک تقسیم بندی کلی بیماری ام اس را می  توان iبه چهار دسته ام اس خوش خیم، ام اس عود کننده و فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و ام اس پیشرونده اولیه تقسیم کرد.

نجاری تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که اغلب مبتلایان iبه ام اس دچار نوع عود کننده یا فروکش کننده بیماری می باشند و بروز حملات ام اس در آنها در اکثر مواقع غیر قابل پیش بینی است.

وی یاد آور شد: در نوع عود کننده یا فروکش کننده ام اس، هر حمله بیماری، یک دوره آرام در پی دارد که اشخاص بیمار در این مدت مشکل خاصی ندارند.

نجاری با اشاره iبه اینکه نوع خوش خیم ام اس چندان مشکل ساز نبوده و فرد مبتلا iبه احتمال بسیار، کمتر دچار حملات بیماری می گردد، خاطر نشان کرد: نوع پیشرونده ثانویه را می توان ادامه نوع عود کننده و فروکش کننده دانست و نوع پیشرونده اولیه با این دو مورد (پیشرونده ثانویه و عود کننده و فروکش کننده) متفاوت بوده و از همان ابتدای بیماری احتمال حمله یا آرامش از نظر بیماری و شدت آن وجود دارد.

* چشم ها اولین عضو درگیر در بیماری ام اس می باشند

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه iبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اشخاص مبتلا iبه بیماری ام اس علائم و تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و در واقع نمی توان دو بیمار ام اس را یافت که از نظر علائم، شدت و سیر بیماری با بیمار دیگر یکسان و شبیه باشد.

نجاری با اشاره iبه اینکه فرد مبتلا iبه ام اس می تواند علائم گوناگونی از خود بروز دهد، تصریح کرد: در اغلب موارد چشم ها اولین و شایعترین عضو درگیر در بیماری ام اس می باشند و اشخاص مبتلا ممکن است iبه تدریج دچار کاهش قدرت بینایی شوند.

وی با بیان اینکه بروز مشکلات حسی و حرکتی در مبتلایان iبه ام اس بسیار شایع است، اظهار داشت: دست ها و پاها در طول بیماری ام اس ممکن است دچار مشکلاتی نظیر احساس کرختی، سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی، اختلال در راه رفتن یا حتی مشکل در بلند کردن و جا iبه جایی اجسام شود.

نجاری یاد آور شد: گوش ها نیز در طول بیماری ام اس ممکن است دچار وزوز شده و قدرت شنوایی آن کاهش یابد.

وی گفت: فرد مبتلا iبه ام اس می  تواند دچار  مشکلات روحی و روانی نظیر استرس، افسردگی و اضطراب نیز شده و همچنین درجات متفاوتی از مشکلات و اختلالات گوارشی همچون اجابت مزاج را داشته باشد.

نجاری خاطر نشان کرد: مهم این است که iبه محض ملاحظه علائم فوق و در همان مراحل آغازین بیماری تشخیص داده شده و فرد بیمار با مراجعه iبه پزشک تحت درمان iبه موقع قرار گیرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.