افتتاح اولین بندر خصوصی کشور

اولین بندر خصوصی چند منظوره کشور در مرز جمهوری آذربایجان افتتاح می شود / بندر کاسپین در ۳۰ کیلومتری بندر انزلی ساخته می شود/ بنادر تالش، چمخاله و کیاشهر نیز در حال ساخت هستند.

ایلنا: استاندار گیلان، از افتتاح بندر آستارا به عنوان اولین بندر خصوصی چند منظوره ظرف یکی و دو ماه آینده در مرز جمهوری آذربایجان خبر داد و ابراز داشت: این بندر امکان تخلیه و بار گیری ۳ میلیون تن کالا را خواهد داشت.

کیهان هاشم نیا در جلسه امروز شورای اداری گیلان که مهمان و یژه آن سخنگوی وزارت امور خارجه بود، گفت: در گذشته خیلی از کالاها که به صورت سنتی و ازطریق باکو و ترکیه وارد جمهورری اسلامی ایران می شد و از سوی دیگر انزلی هم به صورت سنتی وجود داشته که در حال توسعه هستیم و میزان تخلیه و بارگیری کالا از ۱۰میلیون تن  به ۱۷میلیون تن خواهد رسید.

وی همچنین از ادامه عملیات ساخت بندر کاسپین در ۳۰ کیلومتری بندر انزلی خبر داد و بیان داشت: با راه اندازی این بندر امکان تخلیه و بارگیری ۱۵میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا وجود خواهد داشت.

هاشم نیا، اضافه کرد: بزودی کلنگ احداث بندر تالش بر زمین زده خواهد شد و خوشبختانه گیلان در عمیق ترین نقطه دریای خزر واقع شده و دارای کم ترین رسوبات است و در این زمینه ها مصوبه هیئت دولت هم داریم که باید اجرایی بشود.

وی از ساخت بنادر چمخاله و کیاشهر نیز خبر داد که در حال ساخت و دارای گرایشهای گردشگری و شیلات هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان،تصریح کرد: گیلان با داشتن ۲۷۰ کیلومتر ساحل دریای خزر دارای چنین امکانات فیزیکی مهم و قوی است و باید در بخشهای بین المللی نیز فعال بشویم و فقط ساخت اسکله و بنادر کفایت نمی کند.

استان گیلان با داشتن مرز زمینی و بنادر در حال فعالیت و ساخت مهم نیازمند هماهنگی با وزارت امور خارجه است.

 اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون موفقیتهای بسیار بزرگی در عرصه های مختلف از جمله فنی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و پزشکی داشته است.

وی یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران را برگزاری موفقیت آمیز اجلاس اخیر سران غیر متعهد ها در تهران عنوان و خاطر نشان کرد: برای اذهان عمومی داخلی و خارجی ضرورت داشت علاوه بر قدرت نمایی های فکری،یک چنین قدرت نمایی سیاسی را به نمایش بگذاریم.

وی در ادامه وضعیت گیلان را در کشور بسیار فوق العاده و حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: این استان با داشتن مرز زمینی و بنادر در حال فعالیت و ساخت مهم نیازمند هماهنگی با وزارت امور خارجه است.

در حاشیه این جلسه از زحمات ۴۲ ماهه  غلامعلی رضوانی معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان تجلیل و کیهان هاشم نیا استاندار به عنوان سرپرست معرفی شد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.