افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی نشریات دانشگاهی در تهران

۰۵م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، از اهداف این نمایشگاه بومی‌گرایی در حوزه اندیشه علم، افزایش سهم اطلاع رسانی مبتنی بر دانش در رسانه، تعمیم آموزش‌های تخصصی و ارتقای زبان فارسی میان زبان‌های بین‌المللی است.

محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست خبری که به مناسبت برگزاری این نمایشگاه و همچنین نوزدهمین جشنواره مطبوعات صبح امروز ۵ اسفند برگزار شد به تشریح برنامه‌های این نمایشگاه و همچنین برنامه‌های آتی معاونت مطبوعاتی پرداخت.

در راستای برگزرای نمایشگاه نشریات تخصصی پیش از این معاونت مطبوعاتی نمایشگاه نشریات تخصصی خانواده را برگزار کرده بود و نمایشگاه نشریات تخصصی دانشگاهی دومین نمایشگاهی است که با شعار رسانه دانش بنیان پشتوانه امروز، پیشرفت فردا برگزار می‌شود.

به گفته محمدزاده در اولین نمایشگاه نشریات تخصصی بعضی مراکز و دانشگاه‌ها غرفه‌های ویژه‌ای دارند، از جمله دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، امام صادق(ع)، علامه، علوم پزشکی بقیه الله، امیرکبیر و دانشگاه آزاد.

همچنین موسسه آموزشی امام خمینی(ره) و فرهنگستان زبان دیگر موسساتی می باشند که در نمایشگاه نشریات تخصصی دارای غرفه‌های ویژه می باشند.

بیشترین موضوعات نمایشگاه، دین، علوم انسانی، علوم اجتماعی، فنی و مهندسی، پزشکی و پیرا پزشکی است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تاکید کرد که ظرف دو سال قبل ارشاد و معاونت مطبوعاتی تلاش کردند به نشریات تخصصی بهای ویژه‌ای داده شود، از این رو ۷۱۰ مجوز نشریه تخصصی و دانشگاه در دو سال قبل صادر شده که این رقم معادل ۲۵٫۷ درصد کل نشریات تخصصی بوده که بعد از انقلاب مجوزشان صادر شده است.

در بخش جنبی نمایشگاه نشریات تخصصی بخش دانش‌سرا افتتاح شده که هر روز سه نشست با موضوعات علمی روز با حضور اساتید دانشگاه برگزار و به نقد یک نشریه تخصصی می‌پردازد.

همچنین قرار است که در این نمایشگاه شش کتاب تخصصی در زمینه معرفی نشریات تخصصی رونمایی شود. این کتاب‌ها شامل فهرست همه نشریات تخصصی موجود است.

از دیگر برنامه‌های نمایشگاه نمایش فیلم مستندی با موضوع روزنامه‌نگاری تخصصی است. همچنین نمایشگاه عکسی با نام «قاب دانش» هم در این نمایشگاه برگزار شود که در آن برترین عکس‌های خبری با موضوع تولید علم بومی در حوزه فن‌آوری‌های تازه به نمایش گذاشته می‌شود.

یکی از کارهای معاونت مطبوعاتی برگزاری جشنواره فصلی و سالانه مطبوعات است که به نقل از محمدزاده امسال به جشنواره سالانه مطبوعات ۱۴هزار و ۳۰۹ اثر به دبیرخانه رسیده است.

معاونت مطبوعاتی سطح کیفی آثار رسیده را رضایت بخش توصیف کرده و یادآور شد:«داوران هر روز مشغول داوری آثار می باشند که امروز نتایج نهایی را اعلام خواهند کرد.»

جایزه جشنواره مطبوعات امسال ۵میلیون تومان است.

یکی دیگر از کارهایی که معاونت مطبوعاتی تا پایان امسال انجام می‌دهد افتتاح موزه مطبوعات است که ساختمان این موزه را معاونت مطبوعاتی از اداره اوقاف اجاره کرده است.

در بخش دیگری از این نشست یکی از خبرنگاران دربارهٔ یارانه مطبوعات سوال پرسید و محمدزاده گفت:«من به اندازه همه همکارانم درمطبوعات از فشاری که به مطبوعات می‌آید ناراحت هستم و فشار همه همکارانم به روی دوش من است. شرایط شرایط خوبی نیست؛ عمدی هم در کار نیست؛ بداخلاقی‌های اقتصادی که غربی‌ها با ما می‌کنند به ما فشار آورده ولی این‌ها تمام می‌شود.»

او تاکید کرد:«نگرانی‌ام از وضعیت یارانه‌ این است که فشار بر حوزه فرهنگ واردمی‌شود، بحث اشخاص نیست، اما حوزه فرهنگ آسیب می‌بیند. چاپ کتاب و روزنامه آسیب می‌بیند اما یقین داریم با همکاری دوستانمان از این وضعیت عبور می‌کنیم.»

تا کنون سه دوره یارانه کاغذ به مطبوعات داده شده است و محمدزاده امیدوار است تا قبل از پایان سال یک دور دیگر یارانه کاغد توزیع شود.

یکی دیگر از خبرنگاران نیز دربارهٔ وام مسکن خبرنگاران سوال کرد که محمدزاده گفت:«۸۶۰۰ نفر در سامانه ما ثبت نام کردند و ما نامه‌ای همراه با اسامی به بانک مرکزی فرستادیم تا به معاونت نظارت راهبردی بفرستد که این مرحله انجام شده و الان منتظر این هستیم بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار به ما بگوید که آیا همه آن‌ها می‌توانند در یک نوبت وام بگیرند یا در طی دوسال وام پرداخت می‌شود؛ به محض اعلام بانک مرکزی ۲۴ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد که آغاز به معرفی اشخاص کنیم.»

در بخش دیگری از این نشست یکی از خبرنگاران با انتقاد از معاونت مطبوعاتی که در انتشار یافتن یک سی دی عکس حق کپی رایت عکاسان را رعایت نکرده و نامی از آن‌ها برده نشده است، محمدزاده این انتقاد را پذیرفت اما گفت:«عکسی که ما برای نمایشگاه می‌گیریم پولش را پرداخت می‌کنیم و صاحب عکس معاونت مطبوعاتی می‌شود ولی گرچه پول عکس‌ها پرداخت شده است اما نام عکاس باید پای عکس‌ها باشد.»

۵۷۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.