افتتاح بزرگترین خط لوله اتیلن جهان در عسلویه

۹ م دیماه ،

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون وزیر نفت گفت : مرحله  اول خط لوله اتیلن غرب به طول هزار و ۲۰۰ کیلومتر و در قطرهای ۸ تا ۲۴ اینچ ساخته شده است.

بیات  با  بیان  اینکه خط لوله اتیلن غرب بزرگترین خط لوله انتقال این محصول در دنیاست افزود: بیشتر تجهیزات موردنیاز ساخت این خط را سازندگان داخلی تامین کرده اند و اکنون حدود یک و نیم  میلیون تن خوراک به این خط  تزریق می گردد که  یک میلیون تن آن ازسوی  پتروشیمی کاویان و ۵۰۰ هزار تن آن نیز از سوی پتروشیمی مروارید قابل انتقال است.

با بهره برداری از این خط لوله، کشتی هایی که اتیلن را از عسلویه به ماهشهر منتقل می کردند، از مسیر حذف شده و خط لوله جایگزین حمل با کشتی می گردد.

این خط لوله ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول دارد  و در مسیرش خوراک ۱۱ مجتمع پتروشیمی  را از جمله در کرمانشاه ، اندیمشک ، لرستان ، کردستان ، میاندوآب و مهاباد تامین می کند.

در  طول  این  مسیر  اکنون پتروشیمی کاویان و پلیمر کرمانشاه در مدار تولید قرار دارند  و  اتیلن تولیدی کاویان را کرمانشاه تحویل می گیرد.

خط لوله اتیلن غرب محصول تولیدی پتروشیمی کاویان را با هدف  توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق غربی کشور منتقل می کند.

اتیلن ماده اولیه مهم برای تولید بسیاری از ترکیبات آلی پر مصرف در صنعت به شمار می رود و به صورت گسترده در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اتیلن ، نوعی هورمون گیاهی است که سبب رسیدن میوه‌ها ، باز شدن شکوفه‌ها و گلها  و  همچنین ریزش برگها در پاییز می‌شود. به سبب این خاصیت در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از خراب شدن میوه‌هایی مانند سیب ، گلابی و موز ، در حمل و نقل یا انبار ، آنها را کمی نارس می‌چینند و قبل از وارد کردن به بازار ، تحت تاثیر اتیلن قرار می‌دهند تا رسیده شود.

همچنین رئیس جمهور قرار است پس از این مراسم فاز اول و دوم پتروشیمی کاویان را نیز افتتاح کند.

پتروشیمی کاویان دارای دو واحد تولید اتیلن هرکدام به ظرفیت یک میلیون تن در سال است در زمینی به مساحت ۴۳ هکتار ساخته شده و هزینه اجرا و احداث آن نیز ۳۹۰ میلیون دلار به علاوه ۴۵۰ میلیارد تومان است.

دو میلیون تن اتیلن تولیدی پتروشیمی کاویان مجموعا به مصرف واحد پلیمری خط لوله اتیلن غرب کشور می رسد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.