افتتاح شبکه ملی الکترونیک سلامت، مستقل از اینترنت و با سرعت و امنیت بالاتر

جمعه ۱۲م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افتتاح شبکه ملی الکترونیک سلامت، مستقل از اینترنت و با سرعت و امنیت بالاتر خبر داد.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر حسین ریاضی، در مراسم افتتاحیه شمس با تشریح شبکه ملی الکترونیک سلامت گفت: شبکه ملی الکترونیک سلامت (شمس) زیرساخت اصلی ارتباطی بین همه مراکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی کشور است که مستقل از اینترنت و روی بستر امکانات ارتباطی کشور با امنیت و سرعت بسیار بالا ایجاد می‌شود.

وی گفت: این شبکه ملی، امکان تبادل اطلاعات و دیتاها را بین مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، داروخانه‌ها و همه مراکز ستادی و خدمات حوزه سلامت را فراهم می‌کند و فعلاً بخش دولتی را پوشش می‌دهد و زیرساخت اصلی ارائه خدمات سلامت و خدمات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است.

مشاور وزیر بهداشت در امور IT اضافه نمود: کلید ایجاد این شبکه اسفند سال قبل با تفاهمنامه‌ای که بین وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران بسته شده، زده شد و به عنوان یکی از زیرساختهای مهم سلامت کشور که بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی شاخص مهم توسعه یافتگی حوزه سلامت کشورهاست به سرعت پیشرفت نمود.

وی ادامه داد: ‌طی ۱۵ سال قبل، مهمترین زیرساخت ارتباطی شبکه بهداشتی و درمانی کشور اینترنت بوده است که در این مدت فقط ۲۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی به این سیستم مجهز شده‌اند اما بر اساس تفاهمی که با وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات بسته شده است قرار است از مجموع ۲۶ هزار مرکز بهداشتی و درمانی امسال ۱۰ هزار نقطه به شبکه ملی سلامت الکترونیک متصل شوند.

وی گفت: سبب اینکه بقیه این مراکز امسال به این شبکه متصل نمی‌شوند، مباحث مربوط به زیرساختهای مخابراتی است به خصوص اینکه در بعضی روستاها و خانه‌های بهداشت تنها مرکز مرتبط با آن خود وزارت بهداشت است به همین سبب در این مرحله بعضی مراکز از جمله بعضی خانه‌های بهداشت برای اتصال به این شبکه در اولویت قرار نگرفتند و در فازهای بعد مرتبط می‌شوند.

دکتر ریاضی ادامه داد:‌ در این مرحله همه مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستانها، مراکز تشخیصی و درمانی و نیز داروخانه‌های دولتی و مراکز ستادی دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت به شبکه ملی سلامت الکترونیک متصل می‌شوند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: درگاه ورود و دریافت اطلاعات در این شبکه عمدتاً کامپیوتر و رایانه است و مسئله مهم این است که این شبکه مستقل از این اینترنت است و اگر اینترنت کشور قطع شود باز هم این شبکه کار می‌کند. نکته بسیار مهم آن سرعت بالای این شبکه نسبت به اینترنت است که از حدود۱۲۸Kbs اینترنت کشوری به حدود ۲Mbs ارتقا می یابد و جاهایی که از فیبرنوری استفاده می گردد، سرعت تبادل اطلاعات بسیار بالاتر هم می‌شود.

وی ادامه داد: از شبکه ملی خدمات الکترونیک سلامت می‌توان برای ارائه خدمات آموزش مجازی، تبادل اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت شهروندان، خدمات پزشکی از راه دور، اتوماسیون اداری وزارت بهداشت، خدمات الکترونیک به دانشجویان علوم پزشکی، ایجاد شبکه علمی- پژوهشی علوم پزشکی، ایجاد سامانه اطلاعات دارویی و مواد آرایشی و بهداشتی، سامانه شکایات و انواع دیگر خدمات الکترونیک استفاده نمود.

دکتر ریاضی هم چنین عنوان نمود: این شبکه هم از طریق وب پایگاه اینترنتی و هم نرم افزارهای موبایل می‌تواند خدمات الکترونیک ارائه کند و امکان تبادل اطلاعات به هر دو صورت وجود دارد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.