افتتاح مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز تا لحظاتی دیگر

مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز تا لحظاتی دیگر در محل ساختمان شهید اسداله‌زاده وزارت صنعت، معدن و تجارت افتتاح می‌شود.

هم‌اکنون تعدادی از مقامات اقتصادی کشور به منظور افتتاح این مرکز در این ساختمان حضور دارند.
مینو کیانی‌راد معاون ارزی بانک مرکزی هم‌اکنون در جلسه‌ای با حضور تعدادی از کارشناسان این مرکز در حال بررسی ابعاد این طرح است.
به زودی رییس بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کل سازمان توسعه تجارت و دیگر مقامات ارزی و اقتصادی کشور در این مکان حضورخواهند یافت.
بر اساس دستور‌العمل‌های اجرایی به وارد‌کنندگان و بانک‌های عامل اجازه داده شده است تا با رعایت بخشنامه‌ بانک مرکزی به عرضه و دریافت ارز در این اتاق مبادرت ورزند.
در این بازار هر نوع فعالیت ارزی به وسیله سامانه‌های بانک مرکزی از جمله ساعت (سامانه الکترونیکی عرضه و تقاضا)، سامانه سنا و پورتال ارزی ثبت می‌شود. در واقع این طرح تمام اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ارزی را ثبت می‌کند.
طبق مصوبه‌ کارگروه، نرخ ارز در این طرح با قیمت دو درصد پایین‌تر از بازار برای تشویق وارد‌کنندگان و جلوگیری از رانت و سفته‌بازی در این بازار خرید و فروش می‌شود.
در این طرح سفارش وارد‌کنندگان پس از اقدام به ثبت سفارش کالا، در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس اولویت‌های کالایی آنها را برای دریافت ارز به بانک‌های عامل هدایت می‌کند.
پس از این‌که خریدار درخواست ارزی خود را ارائه کرد، بانک عامل معادل ریالی آن را از خریدار دریافت کرده و پس از کسر معادل ارزی آن از حساب‌ شرکت نفت و یا صندوق توسعه‌ ملی ارز درخواست شده برداشت شده و معادل ارزی درخواست شده از سوی خریدار را به حساب بانک خارجی کارگزار او واریز می‌کند.
در این طرح نرخ مرجع برای کالاهای با اولویت ۱ و ۲ عرضه می‌شود و برای اولویت‌های ۳ تا ۵ نیز قیمت با نرخ دو درصد پایینتر از بازار عرضه خواهد شد. اولویت‌های شش تا ۱۰ نیز از طریق همین بازار می‌توانند در آینده نزدیک به تامین ارز مورد نیاز خود اقدام کنند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.