افتتاح موزه آثار سامسونگ+عکس

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوزپیش از این‌که به موزه برسم، توقع‌ام این بود:‌ این شرکت کره‌ای می‌باید همه رویدادهای مهم تکنولوژیکی خود را اعم از شایسته و ناشایسته به معرض نمایش بگذارد.

این موزه در یک مجتمع پنج طبقه در بخش دیجیتال سیتی شهر سووان کره جنوبی واقع است. این محل نبض تپنده کمپانی سامسونگ الکترونیک به حساب آمده و کارش را از زمان ورود برق به این محله آغاز نموده است. سامسونگ نیز با راه‌اندازی خط تولید وسایل الکترونیکی به این کار رونق بخشید. از همین‌جا به‌طور سربسته اعلام کنم که این اتفاقات به تولید صفحه‌نمایش‌های لمسی شفاف سامسونگ کمک بسیاری نموده است.

این موزه از مدتی پیش به روی عموم مردم باز شده، اما ما و سایر رسانه‌های خارجی یک هفته قبل از آغاز به کار موزه از آن بازدیدی داشتیم. ارزشش را داشت که به کره سفر کنیم؟ شاید خیر، اما اگر شما خوره مسائل فناوری هستید و به سئول سفر می‌کنید، حتماً باید از شهر دیجیتال سامسونگ دیدن کنید. هشدار: این تجربه نسبتاً آموزشی است.

تور موزه ابتکارات سامسونگ

مدیرعامل سامسونگ الکترونیک اعلام داشت که عموم مردم این فرصت را دارند که ببینند ما کار را از کجا کلید زدیم؛ طبقه اول مجتمع به این مهم اختصاص یافته است. به جرأت می‌توان گفت ظاهر موزه شیک و مد روز است،‌ اما چیزی که بیش‌تر نظر مرا جلب کرد ابزارهای آموزشی واقع‌گرایانه بود که پیشنه سامسونگ را شرح می‌دادند. از این میان می‌توان به نخستین گوشی‌های استارتک موتورلا و تلوزیون‌های باریک اشاره کرد، البته نباید لامپ‌های رشته‌ای ادیسون و اولین تلوزیون ساخته‌شده به‌دست بشر را از یاد ببریم. همین بودن در این مکان، خود به نحوی موجب افزایش اعتبار موزه سامسونگ می‌شود.

•    این‌جا تنها ویترین نمایش ابتکارات سامسونگ نیست؛ شرکت، طراحی‌ها و محتوای موزه را به گونه‌ای ترتیب داده تا مدارس دانش‌آموزان را برای گردش علمی به این مکان بفرستند.

خطوط طرح‌های موزه شباهت زیادی به فروشگاه‌های «پاپ‌آپ» (مکان‌های خرید موقتی) سامسونگ یا حتی نمایشگاه‌های سی‌ای‌اس CES و ام‌دابلیوسی MWC دارد؛ چراکه گوشه‌ها و مقطع‌ها همه خمیده‌اند. باجه‌های راهنمای رایانه‌ای دارای دکمه‌های متنوعی هستند: از دکمه خاموش/روشن گرفته، تا ضربه‌زن کدهای مورس و صفحات شماره‌گیر تلفن‌های قدیمی که با به کار گرفتن آن‌ها ویدئویی سریع روی دیوار مقابل به نمایش درمی‌آید. این کار بسیار حرفه‌ای صورت گرفته، اما تعجب من بیش‌تر از جزئیات ریزی بود که در ویدئوها موج می‌زد. این‌جا تنها ویترین نمایش ابتکارات سامسونگ نیست؛ شرکت، طراحی‌ها و محتوای موزه را به گونه‌ای ترتیب داده تا مدارس دانش‌آموزان را برای گردش علمی به این مکان بفرستند. موارد آموزنده این‌جا به نسبت ویترین فروشگاه‌های سامسونگ در مرکز سئول بیش‌تر است.

موزه سامسونگ تلاش دیگری در جهت بهبود وجهه و اعتبار شرکت است، البته لزوماً چیز بدی از آب درنیامده، ولی سامسونگ دلش می‌خواهد واقعاً آن‌را «ابتکاری» عنوان کند. اگر من بودم می‌گفتم «موزه ابتکارات»، ولی خب اگر شما بودید نام شرکت‌تان را یک‌جوری کنارش درج نمی‌کردید؟ بگذریم.

علی‌الخصوص در بخش گوشی‌های همراه، به مدل‌های اولیه پرداخته شده و موارد ابتکاری اخیر کنار گذاشته شده است. ادعا شده نخستین ال‌سی‌دی تی‌اف‌تی کار سامسونگ است؛ در مورد اولین گوشی پخش کننده ام‌پی‌تری چه حدسی می زنید؟ بله: سامسونگ.

هر جا نگاه می‌کنید نامی از سامسونگ می‌بینید، ولی اعتراف می‌کند توقع من این بود از این هم بیش‌تر نام سامسونگ را ببینم. در این نمایشگاه، درعین‌حالی‌که بسیاری از محصولات اپل و رقیب بومی سامسونگ یعنی ال‌جی، پشت گوش انداخته شده، اما محصولاتی مانند استارتک موتورلا یا رایانه‌های شخصی قدیمی شرکت سایمون Simon حضور دارند. بله، حرکت سنجیده‌ای در به تصویر کشیدن پیشرفت برق‌آسای فناوری و صنعت الکترونیک محسوب می‌شود! اما هر چه باشد، این‌جا یک موزه است و هیچ چیز بهتر از بخش نیمه‌رساناها (شاخه‌ای سودآور که ستون‌فقرات سامسونگ را تشکیل می‌دهد) نمی‌تواند سرعت سرسام‌آور صنعت الکترونیک را به معرض نمایش بگذارد. البته در همین موازات می‌شد نگاهی هم به ترانزیستورهای اولیه و عظیم‌الجثه و همچنین نوادگان عصرحاضر انداخت که بسیار کوچک‌تر و قوی‌تر شده‌اند.

موزه را نباید خواند، باید دید. بنابراین برای آن دسته از مخاطبانی که امکان بازدید از موزه سامسونگ را ندارند، تصاویر متنوعی را آماده کرده‌ایم که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

۳۲ صفحه‌نمایش متحرک به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گویند.

ماشین لباسشویی «میتگ» و جاروبرقی «هوور» که الهام‌بخش شاخه لوازم‌خانگی سامسونگ بوده‌اند.

سامسونگ، اپل ۲ را نخستین رایانه خانگی می‌داند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.