افتتاح هفتگی طرح‌های نفتی/ بهره‌برداری از دومین مخزن ذخیره‌سازی گاز

۱۶م دیماه ،

41-97.jpg

وزیر نفت گفت: در مخزن ذخیره‌سازی گاز در منطقه عملیاتی سراجه قم روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ذخیره‌سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، رستم قاسمی در مراسم افتتاح اولین طرح استراتژیک ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم با بیان اینکه در کشور به سبب مسائل جغرافیایی خاص مصرف گاز در زمستان ۴۵۰ میلیون متر مکعب است افزود: این میزان در حالی است که طی فصل تابستان به ۱۵۰ میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: این میزان در فصل تابستان باید توسط نیروگاه‌های کشور در چاه‌های زیرزمینی نفت ذخیره‌سازی شود تا به نوعی سبب افزایش راندمان و ذخیره سازی گاز شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید به فکر ذخیره‌سازی گاز در کشور باشیم تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ مخزن در کشور قابل استفاده است که در این زمینه پس از انجام مطالعات عملیات اجرایی از سه سال پیش توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.

قاسمی گفت: در حال حاضر در مخزن سراجه قم ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز ذخیره شده است و با توجه به اینکه این کار از اواسط تابستان آغاز شده است روزانه سه میلیون متر مکعب برداشت و به سراسر کشور تزریق می‌شود.

وی افزود: در فاز اول این طرح پیش‌بینی شده روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب ذخیره سازی انجام شود که در مجموع کل حجم این ذخیره سازی به ۵/۱ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

وزیر نفت اضافه کرد: این میزان باید روزانه به ۳۰ میلیون مترمکعب قابل برداشت جهت مصارف کشور و صادرات به کشور ترکیه باشد تا میزان صادرات کشور در بخش انرژی و گاز افزایش یابد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مخازن ذخیره‌سازی گاز در کشور منطقه سرخس است که در دولت دهم افتتاح خواهد شد و قابلیت برداشت حداقل ۱۰۰ میلیون متر مکعب را دارد.

قاسمی با بیان اینکه دولت نهم و دهم به بخش انرژی اهتمام ویژه دارد عنوان کرد: این مخزن اولین تجربه ذخیره‌سازی در کشور بود و از این پس پروژه‌های نفت به‌صورت هفتگی در کشور افتتاح می‌شوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.