افت رتبه دانشگاه‌های شیلی پیامد اعتراضات دانشجویی

۱۲خردادماه،

qs.jpg

برخی کارشناسان آموزش عالی در شیلی معتقدند که اعتراضات دانشجویی و آشوب‌های دانشگاهی در سال تحصیلی ۲۰۱۲- ۲۰۱۱ میلادی احتمالا سبب شده که دانشگاه‌های شیلی در سومین رتبه‌بندی منطقه‌ای سالانه موسسه QS از دانشگاه‌های آمریکای لاتین، ضعیف ظاهر شده و رتبه‌ پایینی کسب کنند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیش از نیمی از دانشگاه‌های شیلی یعنی ۱۷ دانشگاه از ۳۰ دانشگاه این کشور در مقایسه با رده‌بندی سال قبل در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر آمریکای لاتین سقوط کرده‌اند.

تنها دانشگاه این کشور که جزو پنج دانشگاه برتر شیلی است و در این رده‌بندی نیز سقوط نکرده، دانشگاه «پونتیفیسیا یونیورسیداد» است که در رتبه دوم این رده‌بندی باقی مانده است.

در عین حال دو موسسه آموزش عالی این کشور یعنی دانشگاه «سانتیاگو» و دانشگاه «کانپسیون» از جمع ۱۰ دانشگاه برتر آمریکای لاتین خارج شده‌اند.

از سوی دیگر نسبت استاد به دانشجو در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه کیفیت مناسبی ندارد. یکی‌ از دلایل مهم ناآرامی‌ها و آشوب‌های دانشگاه‌های شیلی، اعتراض به کاهش استخدام فارغ‌التحصیلان است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، دانشجویان شیلیایی از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون به دنبال دستیابی به تحصیل رایگان و با کیفیت دست به اعتراض زده‌اند که تظاهرات ماه قبل میلادی در سانتیاگو، پایتخت شیلی و سایر شهرهای این کشور بیانگر موج تازهی از اعتراضات دانشجویی است.

علاوه بر این در رتبه‌بندی ۳۰۰ دانشگاه برتر آمریکای لاتین که از سوی موسسه QS اعلام شده، ۱۹ کشور حضور دارند که برزیل با ۸۱ دانشگاه، مکزیک با ۵۰، کلمبیا با ۴۲ و آرژانتین و شیلی با ۳۰ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه‌ها را در این رده‌بندی دارند.

این گزارش حاکیست، در این رتبه‌بندی مانند سال قبل هفت فاکتور اعتبار دانشگاهی، اعتبار کارکنان، نسبت استاد به تعداد دانشجو، سهم کارکنان از داشتن مدرک دکتری، تعداد تحقیقات علمی با توجه به هر دانشکده و تصویب مقالات و فعالیت اینترنتی و مجازی در نظر گرفته شده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.