افت قند خون در بیماران بستری در آی سی یو خطر مرگ را در پی دارد

۲۲ آبان ،

کاهش قند خون می‌تواند عامل تهدیدکننده‌ای برای میزان بقای اشخاص بستری در آی سی یو باشد.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه پزشکی نیوانگلند، محققان با بررسی‌های خود به صورت تصادفی روی ۶۰۰۰ بیمار بستری در آی‌سی‌یو درخصوص کنترل قند خون آنها دریافتند، افت قند خون در سطوح بالا و یا حتی متوسط میزان خطر وقوع مرگ و میر اشخاص بستری در آی‌سی‌یو را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

براساس این گزارش تفسیری محققان با انجام مطالعات بیشتر افزودند: ۵۰ درصد از بیماران مورد مطالعه بستری در آی‌سی‌یو کاهش قند خون متوسط و حدود ۴ درصد افت قند خون شدیدی داشتند و میزان مرگ و میر طی ۳ ماه در بیمارانی که دچار هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) شدید بودند تا ۳۵ درصد بیشتر از گروه شاهد بود.

نتایج دیگر این مطالعه همچنین افزود: بیمارانی که دچار کاهش قندخون متوسط بودند نیز در این بازه وقتی ۳ ماهه نسبت به بقیه در معرض خطر ۲۹ درصدی وقوع مرگ و میر قرار گرفتند و این آمارها از میزان مرگ و میر در اشخاصی که دچار افت قندخون نشدند به مراتب بیشتر بود.

به گفته محققان هیپوگلیسمی یا افت قند خون، کاهش غیرطبیعی قند خون است و با علائمی مانند ضعف، تپش قلب، سردرد و سرگیجه همراه است و علاوه بر جلوگیری از این رویداد، پیشگیری از آن به ویژه در اشخاص بیمار و دارای شرایط بحرانی خاص، بسیار مهم است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.