افخم; سیاست دولت تدبیر و امید به عنوان سیاست گفتگوی پیشتاز در جهان مطرح است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سخنگوی وزارت امور خارجه; حق غنی‌سازی مذاکره‌پذیر نیست

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی با تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای و انجام غنی‌سازی در داخل خاک کشور تصریح کرد: حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست

خبر اقتصادی;سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تاکید بر غنی‌سازی در داخل خاک ایران تصریح کرد: حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره‌‌پذیر نیست.

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی با تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای و انجام غنی‌سازی در داخل خاک کشور تصریح کرد: حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه قرار است در مذاکرات ژنو، چارچوب و چشم‌انداز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روشن شود، خاطرنشان کرد: ما خواستار این هستیم که براساس این چارچوب، نقطه آغاز و پایان مذاکرات مشخص باشد.

افخم تصریح کرد: نقطه پایان مذاکرات برای ما، حقوق هسته‌ای ملت شامل غنی سازی است و در خصوص حق غنی‌سازی هیچ گونه مذاکره‌ای از نظر ما پذیرفته نیست.

وی با تاکید بر لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران افزود: ما اعلام کردیم که براساس مقررات بین‌المللی و پادمان‌های موجود در مسیر کامل شفاف‌سازی کرده و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را رفع کنیم و این چارچوب ملاک و قدم اول برای مذاکرات است.

افخم ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات ژنو دو طرف به این چارچوب برسند.

وی دربارهٔ خبرها انتشار یافته مبنی بر سفر روحانی به عربستان برای شرکت در مراسم حج خاطرنشان کرد: هنوز هیچ دعوت نامه رسمی برای انجام این سفر ارائه نشده و چنین دعوتی از طریق مراجع دیپلماتیک صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سفر هفته قبل حسن روحانی رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، این سفر را اتفاقی مهم و موفقیت آمیز برشمرد که توجه بسیاری از محافل رسمی و رسانه‌ای جهان را به خود جلب کرد.

افخم اضافه کرد: این سفر براساس یک برنامه دقیق و منسجم طراحی شده و اهداف روشن و مشخصی برای آن تعیین شده بود که گویای پیشتازی گفتمان جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است و یکی از اهداف مهم آن تحول در سیاست خارجی بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که این هدف مهم در عرصه جهانی حاصل شده، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در یک برنامه فشرده کاری ۴ روزه طی ملاقات‌ها، سخنرانی‌ها و دیدارها، سیاست‌های اصولی کشور را برای جهانیان تبیین و تشریح کرد.

افخم اضافه کرد: نقطه عطف این دیدگاه‌ها مباحثی بود که رئیس جمهور در خصوص مفاهیم ضروری و مورد نیاز برای تعامل سازنده و گفتگو در سطح جهان مطرح کرد از جمله مقابله با خشونت، افراط گرایی، تروریسم، فلسطین، خطرات تهدید کننده منطقه، تحریم جمهوری اسلامی که خود نوعی خشونت تلقی می‌شود و مقابله با جنگ و نظامی‌گری که استقبال بسیار بسیاری از این دیدگاه‌ها صورت گرفت.

به گفته وی سیاست دولت تدبیر و امید امروز به عنوان سیاست و گفتگوی پیشتاز در جهان مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آقای روحانی تلاش کرد که مفهوم واقع‌گرایی، صلح و اعتدال را در صحنه جهانی تاکید کند و ضرورت توجه بازیگران عرصه جهانی را به کاربرد توامان هر سه مفهوم جلب کند.

وی گفت: امیدوارم با تحولی که در صحنه سیاست خارجی کشور رخ داده، شاهد پیشرفت مناسبات خارجی و تحقق تعاملات سازنده براساس دیدگاه‌های مطرح شده باشیم.

یکی از خبرنگاران دربارهٔ اظهارات وزیر خارجه بحرین که خواستار ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و درج نام حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی شده سوال کرد که افخم با بیان اینکه در خبرها این را دیدیم، اظهار داشت: اگر این اظهارنظر درست باشد جای تعجب دارد، به نقل از وی این کلمات و عبارات همسویی گفتمانی با رژیم صهیونیستی است و طرح آن از سوی مقام رسمی یک کشور مسلمان دربارهٔ یک مقام و شخصیت لبنانی کاملا شناخته شده و مورد حمایت ملت‌های منطقه، یک نوع تروریسم دولتی است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اظهارنظر درست و دقیق منتشر نشده باشد و مقامات بحرینی زودتر نسبت به آن واکنش نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کانادا که گفته برای بهبود روابط تهران و اوتابا به چیزی بیشتر از تماس تلفنی نیاز است، با اشاره به قطع روابط کانادا با ایران اظهار داشت: آنها عجولانه این روابط را قطع کردند و بعد از رژیم صهیونیستی، در حال حاضر مسئولان و مقامات کانادایی چنین اظهارات تلخی را علیه ملت ایران و دولت برخواسته از آرای باشکوه این ملت بیان می‌کند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.