افراد دارای سنگ کلیه از نوشیدن آب معدنی خودداری کنند

بعلت بالا بودن برخی املاح در آب‌های معدنی مانند سدیم، لازم است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا در مصرف این آب‌ها احتیاط کرده و با پزشک خود مشورت نمایند. آب‌های معدنی به علت املاح و سختی بالایی که دارند، برای مصرف افراد دارای سنگ کلیه مناسب نمی‌باشد.

سینا نیوز:در فصل‌ گرما و تابستان، تعریق بدن بالا می‌رود و آب بیشتری دفع می‌شود. افراد باید از طریق مصرف آب و نوشیدنی‌های مناسب مایعات از دست رفته را جبران نمایند. افرادی که فعالیت بدنی شدید داشته یا در معرض آب و هوای گرم قرار دارند باید مایعات بیشتری مصرف کنند.

دکتر پریسا ترابی مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با توجه به اهمیت مصرف مایعات به خصوص آب نوشیدنی در فصل تابستان بیان کرد: «مصرف روزانه یک و نیم تا دو لیتر (۸-۶ لیوان) از انواع مایعات برای بالغین توصیه می‌شود. افرادی که فعالیت بدنی شدید داشته یا در معرض آب و هوای گرم قرار دارند باید مایعات بیشتری مصرف کنند. به مصرف مایعات به ویژه در سنین بالای ۵۵ سال نیز تاکید می‌شود. در افراد مسن، مصرف روزانه ۶ لیوان آب برای تامین آب بـــدن ضروری است زیـــرا این افراد علیرغم نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.»

مصرف مایعات کافی در طول روز را فراموش نکنید

دکتر ترابی با توجه به مضرات نوشیدنی‌های مختلف در تابستان و اهمیت جایگاه آب نوشیدنی به عنوان بهترین مایع مصرفی گفت: «به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید بخش اعظم مایعات دریافتی ما را تشکیل دهد. نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب میوه‌های صنعتی، شکر بسیار زیاد و ویتامین و املاح معدنی بسیار کمی دارند. به عبارت دیگر مقدار انرژی بالایی دارند و در عین حال، به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه می‌توانند تامین کننده بخشی از مایعات بدن باشند اما کافئین موجود در آن‌ها اثر ادرار آور داشته و ممکن است سبب کاهش آب بدن شوند. لذا توصیه می‌شود در موارد کمبود آب بدن و نیاز به مصرف نوشیدن مایعات، آب به عنوان بهترین نوشیدنی مصرف شود.»

وی در خصوص خواص بی‌شمار آب نوشیدنی در بدن بیان کرد: «آب تامین کننده نیاز بدن برای انجام سوخت و ساز طبیعی مواد است و به تعادل مواد در بدن کمک می‌کند و با انجام تعریق به ویژه در هوای گرم و خروج آب و املاح از بدن، موجب تعدیل حرارت بدن می‌شود. برخی از ویتامین‌ها از طریق حل شدن درآب منتقل و وارد بدن می‌شوند.»

ترابی مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان هشدار داد: «از پر کردن مکرر بطری‌های پلاستیکی یک بار مصرف با آب و نوشیدن آن و مصرف آب بطری‌هایی که مدت طولانی در مجاورت نور آفتاب و حرارت قرار گرفته‌اند خودداری شود. مصرف آب یخ زده که در بطری‌های آب پلاستیکی (یک بار مصرف) در فریزر یا جایخی یخچال نگه دار می‌شود به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد.»

هشدار؛ پرهیز از مصرف مداوم آب معدنی

وی با اشاره به شیوع مصرف آب معدنی در جامعه و مضرات آن در برخی از بیماران افزود: «بعلت بالا بودن برخی املاح در آب‌های معدنی مانند سدیم، لازم است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا در مصرف این آب‌ها احتیاط کرده و با پزشک خود مشورت نمایند. آب‌های معدنی به علت املاح و سختی بالایی که دارند، برای مصرف افراد دارای سنگ کلیه مناسب نمی‌باشد.»

در ۶ ماه اول زندگی، از دادن آب به شیرخواران جدا خودداری شود

پریسا ترابی با توجه به تفاوت نیاز افراد به مایعات به خصوص در شیرخواران بیان کرد: «اگرچه میزان نیاز به آب با توجه به سن، جنس، بیماری و تحرک بدنی در افراد متفاوت است، ولی در کلیه سنین مصرف آب کافی به ویژه در آب و هوای گرم به حفظ سلامت و عملکرد طبیعی بدن کمک می‌کند. شیرخواران (بالای ۶ ماه) مستعد کم آبی در هوای گرم بوده و قادر به بیان تشنگی و نیاز خود به آب نیستند. از این رو مادر و اطرافیان باید در طول روز آب جوشیده سرد شده همراه غذای کمکی در دسترس این گروه سنی قرار دهند.»

مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: «از آب میوه‌های آماده کمتر استفاده کنید زیرا اکثر شربت‌ها و آب میوه‌های آماده حاوی مقادیر زیادی شکر افزوده هستند به همین دلیل مصرف زیاد آن‌ها سبب اضافه دریافت انرژی شده و فرد را مستعد اضافه وزن و چاقی می‌نماید. زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند شربت‌ها و آب میوه‌های صنعتی سبب تجمع مواد افزودنی و نگهدارنده در بدن می‌شود. شربت‌ها و آب میوه‌های خیابانی را از فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که رعایت اصول بهداشتی را می‌نمایند خریداری نمایید.»


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.