افراد دیابتی از مصرف خود سرانه مکمل های غضروف ساز خودداری کنند

مکمل های غضروف ساز که بیشتر از طریق ماهواره ها تبلیغ می شوند به هیچ عنوان ارزش غضروف سازی ندارند و طبق تحقیقات صورت گرفته عوارض زیادی دارند.

دکتر مسعود فاخری، جراح و متخصص بیماری های ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: داروهایی که تحت عنوان مکمل های غضروف ساز و ضد آرتروز تبلیغ می شوند عوارض بسیار زیادی دارند که بیشتر این عوارض شناخته شده نیست.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مکمل های غضروف ساز در افرادی که مبتلا به دیابت هستند باعث می شود که قند خونشان بالا برود بنابراین به هیچ وجه فردی بدون تجویز پزشک و تحت تاثیر تبلیغات از این مکمل ها استفاده نکند.

وی افزود: از نظر علمی یکی از راه های بازسازی غضروف ها تقویت عضلات اطراف مفصل است که در این صورت جلوی از بین رفتن غضروف ها گرفته می شود.

وی اذعان داشت: از راه های دیگر جلوگیری از از بین رفتن غضروف ها این است که باید فشار و استرس فیزیکی و مکانیکی از روی مفاصل برداشته شود.

وی ادامه داد: افرادی که مبتلا به آرتروز هستند باید وزن خود را کاهش دهند و بار سنگین نیز حمل نکنند.

فاخری در ادامه گفت: برخی افراد تصور می کنند که پوکی استخوان همان آرتروز است در صورتی که این دو با یکدیگر متفاوت هستند.

وی افزود: در درمان پوکی استخوان می توان از مکمل هایی که جنبه ویتامینی و پروتئینی دارند و شناخته شده هستند زیر نظر پزشک متخصص استفاده کرد ولی مکمل هایی که به نام غضروف ساز و ضد آرتروز معرفی می شوند جنبه تبلیغاتی دارند و دارای عوارض می باشند وی توصیه کرد: به جای استفاده از این مکمل ها بهتر است عضلات اطراف مفاصل تقویت شود که انجام حرکات ورزشی زیر نظر مربیان وکارشناسان فیزیوتراپی در این خصوص بسیار موثر است.

فاخری در پایان به این نکته اشاره کرد که انجام حرکات ورزشی در افراد مسن بسیار موثر است چرا که در این افراد عضلات از بین رفته است اما باید مراقب بود که این حرکات زیر نظر مربی متخصص انجام شود تا تاندون ها آسیب نبینند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.