افراد چاق مصرف تخم مرغ را محدود کنند/دور مصرف نان باگت را خط بکشند

اردیبهشت ۱۴۰۳

افراد چاق برای کمک به کاهش وزن خود باید مصرف تخم مرغ و نان های باگت را محدود کنند.

دکتر زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه  وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این که اشخاص چاق با چند پیشنهاد می توانند به کاهش وزن خود کمک کنند گفت: با استفاده از میان وعده ها، تعداد وعده های غذا در روز را افزایش دهند و حجم هر وعده را کم کنند.ساعت ثابتی برای صرف غذا در وعده های مختلف در هر روز داشته باشند و مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها مثل شیرینی جات، شکلات، آب نبات، نوشابه ها، شربت ها و آب میوه های صنعتی، مربا‌ و عسل و ….. را بسیار محدود کنند.

وی ادامه داد:به جای برنج و ماکارونی بیشتر از نان استفاده کنند.همه افراد به خصوص اشخاص چاق نان مصرفیشان باید از انواع نانهای تهیه شده از آرد سبوس دار باشد و نانهای فانتزی مثل انواع باگت و ساندویچی کمتر مصرف کنند.همچنین حبوبات پخته مثل عدس و لوبیا را بیشتر مورد استفاده

قرار دهند.

عبدالهی با اشاره به این که شیر و لبنیات مصرفی را حتما” از انواع کم چرب انتخاب کنند عنوان کرد:گوشت کاملا” لخم و مرغ و ماهی بدون پوست مصرف کنند.از مصرف فرآورده های گوشتی پرچرب مثل سوسیس، کالباس و همبرگر و کله پاچه و مغز خودداری کنندو به جای گوشت قرمز، بیشتر از گوشتهای سفید، خصوصا” ماهی استفاده کنند.

وی اظهار کرد:مصرف تخم مرغ را محدود کنند.میوه ها و سبزی ها را بیشتر به شکل خام مصرف کنندو  مصرف سالاد سبزیجات قبل یا همراه با غذا به این افراد توصیه می گردد.به جای آب میوه بهتر است خود میوه را مصرف کنند.غذاها را بیشتر به شکل آب پز، بخار پز، کبابی یا تنوری مصرف کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد:از مصرف انواع سس سالاد، کره، خامه، سرشیر و پنیرهای پرچرب خودداری کنند.مصرف دانه های روغنی مثل گردو، فندق، بادام، تخمه، پسته و زیتون را محدود کنند.تنقلات کم ارزش یا پرچرب مثل آب نبات، شکلات، چیپس و امثالهم را به هیچ وجه مصرف نکنند.

وی خاطر نشان کرد:اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به فشارخون بالا، افزایش چربی های خون، ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و انواع سرطان را افزایش می دهد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.